نشست خبری جشنواره ملی کرامت

1397/12/12 اسفند

جشنواره ملی کرامت:دبیر جشنواره ملی کرامت با اشاره به اهم فعالیت‌های بنیاد کرامت امام رضا(ع) اظهار کرد: فلسفه وجودی شکل‌گیری این بنیاد و نگاه آن به حوزه محرومیت‌زدایی و خدمات‌رسانی متفاوت است از کار دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلفی که در این حوزه بر اساس مدل رایج ارائه خدمات اجتماعی فعالیت می‌کنند. کار اصلی این نهاد‌های […]

جشنواره ملی کرامت:دبیر جشنواره ملی کرامت با اشاره به اهم فعالیت‌های بنیاد کرامت امام رضا(ع) اظهار کرد: فلسفه وجودی شکل‌گیری این بنیاد و نگاه آن به حوزه محرومیت‌زدایی و خدمات‌رسانی متفاوت است از کار دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلفی که در این حوزه بر اساس مدل رایج ارائه خدمات اجتماعی فعالیت می‌کنند. کار اصلی این نهاد‌های مرسوم، رساندن خدمت به صورت مستقیم به دست محرومان است.

محمدیان ادامه داد: نوع نگاه بنیاد به این مسئله، احیای نهضت خدمت‌رسانی به محرومان است، به معنی توانمند کردن خود محرومان و فعال کردن تشکل‌های مردمی در حوزه خدمات اجتماعی. بنیاد کرامت امام رضا(ع) آمادگی حمایت‌های برنامه‌ای و پشتیبانی اجرایی از این مجموعه‌ها را دارد.

وی با تأکید بر این‌که هدف اصلی در موضوع خدمت‌رسانی، خارج شدن محرومان از محرومیت است، افزود: بنیاد کرامت در شش حوزه فعالیت می‌کند. در قالب عناوین خانواده، بانوان، تربیت و آموزش، کارآفرینی، بهداشت و سلامت، و اطعام و معیشت. در ذیل هر کدام از این موضوعات کارگروه‌هایی در بنیاد وجود دارد و مجموعه‌ها و گروه‌های مردمی زیادی با این کارگروه‌ها همکاری دارند.

دبیر جشنواره ملی کرامت گفت: سلسله اقداماتی هم توسط بنیاد به صورت مستقیم انجام شده، به عنوان مثال قرارگاه امام رضایی‌ها برای احیای مناطق زلزله‌زده کرمانشاه؛ و این قرارگاه از ابتدای زلزله تا به امروز در این استان مستقر است و در حو‌زه‌های مختلف عمرانی و خدمات مشاوره، بهداشت و سلامت، و اقدامات فرهنگی فعالیت می‌کند. همچنین ارائه خدمات به زائران حسینی در اربعین در مرزهای شرقی و غربی کشور.

وی با اشاره به پیش‌نیاز‌های اقدام بنیاد برای احیای نهضت خدمت‌رسانی به محرومین بیان کرد: بنیاد کرامت امام رضا(ع) برای اقدام حول این محور احتیاج به پیش‌درآمد‌هایی دارد که اولین آن شبکه‌سازی است که به کمک رسانه صورت می‌گیرد. و این جشنواره یکی از مسیرهای شروع شبکه‌سازی و شناسایی مجموعه‌های مردمی فعال در حوزه خدمت‌رسانی به محرومین است.

به گفته دبیر جشنواره ملی کرامت در حوزه خانواده، اقداماتی که بنیاد انجام می‌دهد، حمایت در خدمات تسهیل ازدواج و تأمین جهیزیه و اقداماتی برای مشاوره و آموزش در ذیل موضوع خانواده است. در حوزه تربیت و آموزش نیز حمایت از جوانان و نوجوانان مناطق محروم مطرح است. تمرکز بر تربیت جوانانی دغدغه‌مند با هدف رفع محرومیت در منطقه خودشان. این حمایت در حوزه آموزش و کسب مهارت توسط این جوانان صورت می‌پذیرد.

محمدیان خاطرنشان کرد: در حوزه بهداشت و سلامت تمرکز بنیاد بر روی پیشگیری است تا درمان و طرح پایش سلامت را توسط خیریه‌ها و تشکل‌های مردمی به منظور انجام اقدامات کارگروه بهداشت و سلامت بنیاد دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: در موضوع کارآفرینی و به طور ویژه کارآفرینی اجتماعی تمرکز بنیاد بر رفع معضلات اجتماعی است. در این حیطه بنیاد کرامت از کسب و کار‌های خرد، نوپا و خانگی با در نظر داشتن نوع فعالیت‌ها که متناسب با مناطق مختلف کشور متفاوت است، در جهت رفع معضلات اجتماعی حمایت می‌کند.

وی افزود: در بخش بانوان اصلی‌ترین هدف در خدمت‌رسانی به این قشر، توانمندسازی بانوان در مناطق محروم است.

محمدیان با بیان اینکه دو قالب تجربه و ایده در جشنواره کرامت مدنظر است، یادآور شد: اگر تشکل‌های مردمی و یا خیریه‌ها تجربه‌ای در هر یک از بخش‌های ذکر شده داشته باشند و یا ایده‌ای دارند که قابلیت اجرا داشته باشد، می‌توانند به وب‌سایت جشنواره مراجعه و در جشنواره شرکت کنند. نوآورانه بودن تجربه و یا ایده، و یا تعمیم‌پذیری آن در سطح کشور از جمله ملاک‌های انتخاب تجربیات و ایده‌های برتر است.

وی افزود: قالب ارائه آثار در این جشنواره به صورت ویدئوی سلفی است، البته این کار با در نظر گرفتن ملاحظاتی انجام می‌شود و لازم به یادآوری است که از آثار ارسالی بهره‌برداری رسانه‌ای نخواهد شد.

دبیر جشنواره کرامت گفت: هدف اصلی جشنواره؛ توانمندسازی و گفتمان‌سازی در امر احیای نهضت خدمت‌رسانی به محرومان است تا با برگزاری این جشنواره، تبدیل به رفتار و فرهنگ در جامعه شود.

وی با اشاره به زمان برگزاری جشنواره هم بیان کرد: ان‌شاءالله مراسم اختتامیه جشنواره بعد از ایام ماه مبارک رمضان و در خرداد ماه سال آینده و در جوار حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان تا ۲۰ اردیبهشت‌ماه ۹۸ فرصت دارند با مراجعه به وب‌سایت این جشنواره به نشانی http://fest.bkr.ir تجربه‌های موفق و یا ایده‌های خود را در زمینه خدمت‌رسانی به محرومان ثبت و در این جشنواره شرکت کنند.

محمدیان با بیان این‌که از بیش از ۷۰ نفر برگزیده در این جشنواره تقدیر خواهد شد، گفت: توفیق زیارت بارگاه حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) نخستین جایزه برگزیدگان این جشنواره خواهد بود، اما مهم‌ترین بخش جوایز، حمایت از طرح‌ها و ایده‌های نو برای خدمت‌رسانی به محرومان است.
انتهای پیام/

افزودن دیدگاه نسبت به خبر فوق: