کارشناس حوزه خانواده مطرح کرد:

نیاز به تبیین آسیب‌های تک‌فرزندی برای خانواده و جامعه

1402/03/01 خرداد

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در حوزه خانواده، ازدواج و اختلالات بالینی و مشاور مرکز جامع مشاوره بنیاد کرامت رضوی معتقد است: مهم‌ترین راهکار برون‌رفت از مشکل تک‌فرزندی در کشور، فرهنگ‌سازی و تبیین آسیب‌های آن برای خانواده و جامعه است.

طیبه آستانه‌پرست به دغدغه‌های جمعیتی درکشور اشاره و تصریح می‌کند: خانواده‌های تک فرزندی یکی از مسائل امروز ما در حوزه جمعیت است که باید آسیب‌ها و چالش‌های آن برای خانواده‌ها تشریح شود.
وی می‌افزاید: تک فرزندی یکی از مسائل آسیب‌زای دهه‌های اخیر است که متاسفانه اکثر خانواده‌های ایرانی به آن گرایش پیدا کرده‌اند واین آسیبی است که در سه سطح فرزند، خانواده و جامعه آثاری از خودش باقی می‌گذارد.
آستانه‌پرست ادامه می‌دهد: برخی خانواده‌ها به این دلیل که در برخورد با فرزند اول خود سختی‌های بسیاری متحمل شده‌اند، تمایل به داشتن فرزند بیشتری ندارد، برخی از خانواده‌ها نیز به دلیل محدودیت‌های شغلی و شرایط استقلالی که از دست می‌دهند از داشتن فرزندان زیاد دوری می‌کنند، برخی نیز تحت تاثیر مشکلات اقتصادی و امکانات رفاهی به تک فرزندی روی می‌آوردند و در مجموع این گرایش از آسیب‌های جامعه است که باید علت‌های آن واکاوی شود.
 

بیان مواهب فرزندآوری در آموزه‌های دینی
 وی در ادامه با اشاره به آموزه‌های دینی در خصوص فرزندآوری و مواهب آن می‌گوید: در آموزه‌های دینی داشتن فرزند موجب اقتدار والدین می‌شود و در روایات سبک زندگی ایرانی نیز فرزند بازوی توانای والدین در شرایط سخت زندگی است، امام رضا(ع) در این خصوص فرمودند «اندوختن فرزند برای سختی‌های روزگار است»، پیامبر بزرگ اسلام(ص) نیز در این خصوص فرمودند «فرزند بخواهید و آن را طلب کنید چرا که فرزند مایه روشنی چشم و شادی قلب والدین است».
آستانه‌پرست می‌افزاید: در آموزه‌های قرآنی نیز به این موضوع اشاره شده و آمده است که «ما دولت را به شما بازگردانیم و بر آنها پیروزی دهیم و شما را بر مال و فرزندان یاری کنیم و بر شمارتان بیفزاییم».
 

تاثیر منفی روی فرزند، خانواده و جامعه
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در ادامه تاکید می‌کند: تک فرزندی تاثیرات بسیاری بر خود فرزند، والدین و جامعه دارد از جمله، خطر از بین رفتن نسل، عدم استحکام خانواده، شکل‌گیری فرزند سالاری، عدم رشد اجتماعی فرزندان، انتظارات غیر منطقی والدین و فرزندان نسبت به هم، احساس تنهایی و ناراحتی در فرزندان، افزایش اضطراب و استرس والدین، الگو پذیری نامناسب فرزندان، تنها شدن والدین در سالمندی، نبود انگیزه رشد و رقابت، محدودیت در روابط ارتباطات اجتماعی، عدم شکل‌گیری روحیه ایثارگری و گذشت، خود شیفتگی، منزوی شدن و… .
او تاکید می‌کند: ما همواره معتقدیم پیشگیری بهتر از درمان است  از همین رو باید عواقب تک فرزندی را به مردم گوشزد کنیم و بدانیم که این دغدغه به کل جامعه بر می‌گردد و مسائل و مشکلاتش نیز دامنگیر کل جامعه خواهد شد.
آستانه‌پرست اعطای وام برای ازدواج و فرزندآوری و ارائه تسهیلاتی ویژه در این خصوص را یکی از راهکارهای بهبود آسیب تک فرزندی می‌داند و می‌افزاید: همه باید پای کار باشیم تا نگاه فرهنگی جامعه نسبت به تک فرزندی تغییر کند.

افزودن دیدگاه نسبت به خبر فوق: