خادمیاران رضوی؛ شبکه گسترده خدمت مردم به مردم/ لذت خادمی مردم با نشان امام رضا(ع)

1402/09/04 آذر

باورش سخت بود که رویای هزاران عاشق و دلداده امام رضا (ع)، برای خدمت ذیل پرچم ایشان محقق شود اما کانون‌های خادمیاری رضوی در سراسر کشور، این رویا را محقق کردند تا هر آنکه دلبسته امام مهربانی‌هاست، فرصت آن را داشته باشد که مهربانی و رافت را در ایران عزیز بسط دهد و خادم مردم و خادمیار رضوی باشد.

خدمت به بارگاه نورانی حضرت رضا (ع) و زائران حضرت آرزوی خیل عظیمی از مشتقان و شیفتگان خاندان عصمت و طهارت بوده و هرساله درخواست‌های بسیاری برای بهره‌مندی از این فرصت، به آستان قدس رضوی ارائه می‌شود. قطعا محدود بودن عرصه اماکن متبرکه و ظرفیت خدمت در حرم مطهر، مانع از ارائه پاسخ مثبت به همه این درخواست‌ها بوده اما از زمانی که رهبر معظم انقلاب در حکم انتصاب تولیت آستان قدس رضوی، بر ضرورت توسعه مفهوم خدمت تاکید کردند، بستر لازم برای افزایش تعداد خادمان و خادمیاران رضوی نیز فراهم شد و حالا خیل انبوه عاشقان فرصت حضور در این عرصه را دارند. حجت‌الاسلام و المسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی نیز همواره بر تقویت فعالیت‌های این حوزه تاکید داشته است و مصداقش، صحبت‌های وی در جمع خادمیاران استان سیستان و بلوچستان در آذرماه 1398 است که اظهار داشت: «یکی از خیرات بزرگ، خدمت به خلق خدا و گره‌گشایی از مشکلات مردم است که در قالب طرح خادمیاری جلوه‌های آن را می‌بینیم. خادمیاری یک سنت حسنه، کار پاکیزه و خیر است، بنابراین ادامه می‌یابد».
 

 گسترش پايگاه اجتماعی
از سال 1398 و ابلاغ ساختار جدید آستان قدس رضوی، بنیاد کرامت رضوی عهده‌دار ساماندهی و تقویت کانون‌های خدمت رضوی در سراسر کشور و پیگیری مسائل مرتبط با شبکه عظیم خادمیاران رضوی شد. چرایی تاکید بر تقویت این حوزه نیز در سیاست‌های کلان آستان قدس تصریح شده بود و باید اقدامات به گونه‌ای صورت می‌گرفت که پايگاه مولد اجتماعي آستان قدس در چارچوب فرهنگ و معارف رضوي گسترش یابد و این مهم، ازطريق بسترسازي براي به ميدان آوردن نيروهاي فعال مردمي انجام شود. این یعنی استفاده از ظرفیت مردم برای خدمتگزاري کريمانه به زائران و مجاوران، با تأکيد ويژه بر توانمندسازي نيازمندان ساکن مناطق موقوفه‌دار و همچنين جلب مشارکت‌هاي عمومي در آباداني موقوفات، توسعه نذورات و تعامل و همکاري با نهادهاي همسو و نخبگان، در چارچوب مأموريت‌های تعریف شده است.
 

تشکل‌ مردمی خدمتگزار
بدون تردید جریان خادمیاری و کانون‌های خدمت رضوی یکی از ابداعات منحصر به فرد و کم‌نظیر شبکه‌سازی تشکل‌های مردم پایه‌ای است که هیچ‌گونه وابستگی برای تامین هزینه‌ها ندارند و تمام هزینه‌ها توسط خود مردم تامین می‌شود، ضمن آنکه گاه در اجرای پویش‌های ملی، مراکز خادمیاری استانی میدان‌داری می‌کنند و در کنار دیگر مجموعه‌های خدمت‌رسان هستند.
 

بسترهای مختلف خدمت
برای خدمت ذیل نام حضرت رضا(ع)، بسترهای مختلفی فراهم شده است. از آن جمله، «یاوران رضوی» هستند که به صورت داوطلبانه، بخشی از توانمندی خود را جهت ارائه خدمات اجتماعی به صورت دائم و یا مقطعی، به جامعه هدف مشخص شده ارائه می‌کنند. بستر دیگر، خدمت در قالب «یاور رضوی حقوقی» است؛ یعنی تشکل‌های مردمی، انقلابی، فعال و دارای هویت مستقل که دبیرخانه‌های استانی خدمت رضوی در سراسر کشور در پویش‌ها و برنامه‌ها خود با آنها هم افزایی دارند و از ظرفیتشان استفاده می‌کنند. بستر دیگر، «خادمیاری» رضوی است که بر اساس میزان و کیفیت فعالیت، از بین یاوران رضوی برتر و فعال، انتخاب می‌شوند و براساس نظام ارزشیابی، در رده‌های خادمیار عادی، خادمیار فعال و خادمیار ویژه دسته‌بندی می‌شوند.
 

تعدد و تنوع موضوعی کانون‌ها
کانون‌های خدمت رضوی نیز براساس نیازسنجی انجام شده در نقاط مختلف کشور، تعدد و تنوع دارند و حوزه‌های مختلفی را پوشش می‌دهند. کانون‌های خدمت رضوی، مجموعه­‌های مردمی، انقلابی، فعال و دارای هویت وابسته به دبیرخانه‌های استانی هستند که در دو دسته کلی محله‌ای (عمومی) و تخصصی، در سطح استان­ها یا در مواقع نیاز، فرااستانی، سازماندهی شده و با هم­‌افزایی ظرفیت‌های در اختیار، در راستای موضوعات، مأموریت‌ها و اولویت‌های آستان قدس رضوی به صورت مستمر فعالیت می­کنند. حوزه‌های خدمتی این کانون‌ها نیز بسیار متنوع است؛ از «تعلیم و تربیت» و «مشاوره حقوقی» گرفته تا کانون‌های «جوانان رضوی» و «بانوان و خانواده » و البته بسیاری از حوزه‌های دیگر: «ایثار و شهادت»، «سلامت»، «شعر و ادب»، «علمی»، «قرآنی»، «کتاب و کتاب‌خوانی»، «محصولات فرهنگی و هنری»، «ورزشی»، «کارآفرینی و اشتغال»، «خبر و فضای مجازی»، «تبلیغ دینی»، «وقف و نذر»، «زیارت»، «فعالیت‌های جهادی» و «مشاوره و مددکاری».
 

گنجیه عظیم مردمی
با تدابیر اتخاذ شده و اقدامات انجام شده، شبکه خادمیاری رضوی با بیش از 150 هزار خادمیار و 2300 کانون تخصصی، یک گنجیه عظیم مردمی است که ذیل پرچم حضرت رضا (ع)، در سراسر کشور، برای خدمت به عموم مردم به‌ویژه محرومان آماده‌اند؛ عاشقانی که با امام رئوف خود عهد بسته‌اند از هیچ تلاشی برای گره‌گشایی از کار مردم فروگذار نکنند.

افزودن دیدگاه نسبت به خبر فوق: