مدیر مرکز جامع مشاوره بنیاد کرامت رضوی:

خانواده نقش تاثیرگذاری در کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد

1402/04/07 تیر

مدیر مرکز جامع مشاوره بنیاد کرامت رضوی با بیان این که خانواده نقش تاثیرگذاری در کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد، گفت: به طور مثال اعتیاد پدیده‌ای متاثر از خانواده و اجتماع است و در پیشگیری از آن نهاد خانواده نقش پررنگ‌تر و قوی‌تری دارد.

دکتر رضا آذریان همزمان با فرارسیدن هفته مبارزه با مواد مخدر به ابعاد تاثیرگذار خانواده در پیشگیری از اعتیاد و همچنین اقدامات این مرکز برای جلوگیری از این آسیب اجتماعی پرداخت و اظهارکرد:
وی با بیان این که نهاد خانواده می‌تواند در تعالی و تربیت فرزندان به گونه‌ای عمل کند که آنان نسبت به آسیب‌های گوناگون اجتماعی محفوظ باشند، ادامه داد: عزت‌نفس، جرات‌مندی، با توانایی نه گفتن به پیشنهادات مخرب و تربیت افراد با اعتماد به نفس بالا درخانواده سالم رقم می‌خورد. همچنین انتخاب صحیح همسر، ازدواج فرزندان و ایجاد خانواده جدید از ارکان یک خانواده پایدار است که می‌تواند بزرگ‌ترین اصل در پیشگیری از اعتیاد و ابتلای اعضاء آن به آسیب‌های اجتماعی همچون افت تحصیلی، اضطراب، مداخلات روانی و یا اعتیاد باشد.
مدیر مرکز جامع مشاوره بنیاد کرامت رضوی تصریح کرد: اگر تشکیل سیستم خانواده را از ابتدا مورد بررسی قرار دهیم نخستین نقش مشاور و روانشناس در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به عنوان مشاور پیش از ازدواج خودنمایی می‌کند. در یک انتخاب صحیح، به هنگام و آگاهانه خانواده‌ای تشکیل می‌شود که اعضاء آن از سلامت روان برخوردارند و این سیستم می‌تواند زمینه-ساز ایجاد فضای تربیت مناسب فرزندان باشد.
وی درباره پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی گفت: بیشتر افراد بزهکار و دارای سوابق کیفری از داشتن خانواده سالم محروم بوده‌اند و یکی از آسیب‌های خانواده ناسالم ایجاد فضای رشد افراد بزهکار در جامعه است. 
آذریان با تاکید بر این که در پیشگیری از اعتیاد و بزهکاری نخستین قدم، توجه به تشکیل نهاد خانواده سالم است، افزود: پس از تشکیل خانواده، این محیط آماده ورود فرزندان و آینده‌سازان می‌شود. یک مشاور خانواده می‌تواند برای تعالی خانواده و یا حل تعارضات احتمالی بین زوج‌ها بسیار موثر عمل کند. همچنین یک مشاور تربیتی در جهت آموزش‌های تربیت فرزند می‌تواند خانواده را یاری دهد تا فرزندان به گونه‌ای تربیت شوند که از آسیب‌های اجتماعی و محیط محفوظ بمانند.
وی ادامه داد: قانون‌مداری، اعتماد به نفس، جرات‌مندی و قدرت نه گفتن به خواسته‌های ناصحیح از سوی دوستان مواردی است که روانشناسان می‌توانند درراستای پیشگیری از مداخلات روانی و آسیب‌های اجتماعی به خانواده‌ها آموزش دهند.
مدیر مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی افزود: در فرآیند درمان فرد معتاد، کمک روانشناس و مشاور جزء ضروریات است. مراقبت از خود و نحوه تعامل و کمک به فرد معتاد، آماده‌سازی ذهنی فرد مبتلا برای ترک اعتیاد و در نهایت حذف ریشه‌های فکری دلایل ابتلای فرد به اعتیاد، از مواردی است که مشاور می‌تواند به نهاد خانواده آسیب دیده کمک نمایید.
وی درباره برنامه‌های مرکز مشاوره بنیاد کرامت رضوی برای این منظور نیز گفت: در خصوص تشکیل نهاد خانواده، مشاوره پیش از ازدواج، آگاه‌سازی افراد جامعه درباره انتخاب صحیح و موفق، مشاوره خانواده و حل تعارضات بین زوج‌ها و مشاوره تربیت فرزند و آموزش‌های تربیتی و همچنین آموزش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سالانه میزبان بیش از 130 هزار مخاطب در سطح ملی هستیم.

افزودن دیدگاه نسبت به خبر فوق: