مجموعه باستانی موسسه تربیت بدنی بنیاد کرامت رضوی، فرصتی کم‌نظیر برای پهلوانان خراسانی

1402/02/19 اردیبهشت

این مجموعه با ظرفیت حضور 400 تماشاگر درمجموعه ورزش باستانی و 70 پهلوان در گود زورخانه یکی از مجهزترین فضاهای کشتی پهلوانی در کشور است که با تشکیل نخستین آکادمی آموزش ورزش‌های زورخانه‌ای، روزانه دو تا سه نوبت از مسابقات کشتی پهلوانی در رده‌های سنی مختلف میزبانی می‌کند.

اسفند سال گذشته بود که برگزاری مسابقات کشوری مرشدخوانی در مشهد، گود زورخانه مجموعه موسسه تربیت‌بدنی بنیاد کرامت رضوی را در کانون توجه رسانه‌ها قرار داد. بیش از 100 مرشد برتر کشور در رده‌های سنی مختلف به مشهدالرضا(ع) آمدند، مسابقات خود را در بالاترین سطح کیفی ممکن برگزار کردند و از این میان، نفرات برتر معرفی شدند. کسب عنوان نخست کشور توسط مرشدخوانان خراسان رضوی هم مزید بر علت شد و نشان داد که پهلوانان استان با استفاده از ظرفیت مجموعه تربیت‌بدنی بنیاد کرامت رضوی تا چه حد در رشته ورزشی خود متبحر هستند.

زورخانه موسسه تربیت بدنی بنیاد کرامت رضوی، یگانه در جهان اسلام

عباس جلیلیان، دبیر هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی خراسان رضوی که خود از افراد فعال در برگزاری مسابقات ملی مرشدخوانی هم بود، در این باره می‌گوید: بیش از 25 سال است مجموعه تربیت‌بدنی آستان قدس رضوی از گود زورخانه و ظرفیت ورزشی آن بهره می‌برد که از همان زمان، این مجموعه را به یکی از مجهزترین فضاهای کشتی پهلوانی در کشور تبدیل کرده است.

به گفته وی، گود زورخانه آستان قدس رضوی روزانه در دو تا سه نوبت، میزبان برگزاری مسابقات مختلف در رده‌های نونهالان نوجوانان و بزرگسالان است و با تشکیل نخستین آکادمی آموزش ورزش‌های زورخانه‌ای، پا در عرصه تربیت نسل برای آینده این ورزش گذاشته که در کشور کم‌نظیر است. جلیلیان تأکید داشت که از میان 950 زورخانه فعال در کشور، 103 زورخانه در خراسان رضوی وجود دارد که به‌صورت رسمی در فدراسیون به ثبت رسیده و با این حال، زورخانه مجموعه تربیت‌بدنی آستان قدس رضوی بدون شک در جهان اسلام یگانه است زیرا تأسیسات زیربنایی، موقعیت قرارگیری و امکانات موجود در آن امکان حضور حدود 400 نفر تماشاچی و 70 نفر پهلوان را فراهم کرده و از نظر طراحی و معماری، زیرساخت منحصربه‌فردی محسوب می‌شود.

نسل پهلوانان آینده در گود زورخانه آستان قدس

«امکانات ویژه مجموعه تربیت‌بدنی بنیاد کرامت رضوی در مشهد به‌موازات ظرفیت عظیم خادمیاران در سراسر کشور این شرایط را به وجود آورده که آستان قدس بتواند فرصت ورزش حرفه‌ای را برای شبکه گسترده‌ای از جوانان فراهم کند.» علیرضا تاج‎فیروز، مدیر موسسه تربیت‌بدنی بنیاد کرامت با بیان این مسئله می‌افزاید: هم‌اکنون 25 رشته ورزشی در مجموعه آستان قدس فعال هستند. این تدبیر تولیت معزز و دستور مدیرعامل بنیاد بود که ظرفیت تربیت‌بدنی در خدمت تربیت تیم‎های پایه قرار بگیرد تا به‌صورت عادلانه، نوجوانان و نونهالان حاشیه شهر هم بتوانند به سهولت از این فرصت ورزشی استفاده کنند.

آن‎طور که تاج‎فیروز تأکید داشت، آستان قدس رضوی می‌تواند تیم منسجمی در عرصه ورزش‌های پهلوانی داشته باشد و بر همین اساس، به‌موازات آن‌که درها باز شده‌اند تا ظرفیت ورزشی بنیاد کرامت رضوی در اختیار فدراسیون‌های ملی و هیئات ورزشی استانی قرار بگیرند، ورزشکاران حرفه‌ای و تیم‌های ملی نیز در هر سطح و از هر گوشه کشور که باشند، می‌توانند به شهر امام رضا(ع) بیایند، در این‌جا اردوی آماده‌سازی برگزار کنند و از امکانات مناسبی که وجود دارد، بهره‌مند شوند.

وی افزود: به دنبال آن هستیم که با هدف فراگیرسازی ورزش قهرمانی به میزبانی اماکن ورزشی و زمین‌های روباز، سالن‌ها و مجموعه آبی آستان قدس رضوی، خانواده‌های کم‌بضاعتی که در مناطق کم‌برخوردار شهرهای کشور زندگی می‌کنند، بتوانند فرزندانشان را برای حضور در جشنواره‌های فرهنگی ورزشی بنیاد کرامت رضوی مهیا کنند. آیین افتتاحیه مسابقات ورزشی جوانان حاشیه شهرهای کشور که در سال گذشته برگزار شد، یک خط سیر مستمر دارد و بر همان مبنا، ورزشکاران جوان پس از تشکیل پرونده می‌توانند از خدمات هدفمند و کاملاً رایگان بنیاد کرامت رضوی برخوردار شده و پیوست فرهنگی جشنواره هم به‌صورت خودکار، آن‌ها را با آموزه‌های اخلاقی و مفاهیم مبتنی بر اصول ورزش پهلوانی آشنا خواهد کرد.

افزودن دیدگاه نسبت به خبر فوق: