خانواده‌های آسمانی، سفره‌های مهربانی

1401/11/17 بهمن

«تجلیل از زوج‌های سرپرست معلول» و «اطعام کارتن‌خواب‌ها»، تنها جلوه‌هایی از ویژه‌برنامه‌های آستان قدس در دهه فجر است

برداشت اول از ویژه‌برنامه‌های آستان قدس رضوی در شب‌های دهه فجر، مربوط به حضور خادمان رضوی در منزل خانواده‌هایی است که بنا به هر دلیل امکان فرزندآوری نداشته‌اند و بر همین اساس، با مراجعه به بهزیستی، سرپرستی کودک یا کودکانی را برعهده گرفته‌اند. تا این جای کار که همه‌چیز طبیعی است اما موضوع از زمانی جالب می‌شود که بدانیم، این خانواده‌ها با انتخاب قبلی و از روی آگاهی، عمداً به سراغ کودکان معلول یا دارای بیماری خاص می‌روند و یک یا چند کودک با مشکلات مختلف درمانی و سلامتی را به سرپرستی می‌گیرند.
باید به این موضوع بیشتر فکر کرد؛ از میان زوج‌های جوانی که سراغ بهزیستی می‌آیند، رقابت همیشه ناظر بر انتخاب سالم‌ترین کودک است و بسیاری از زوجین حتی برای ملاک‌های مختلف زیبایی کودک هم حساسیت‌هایی دارند. در این میان، چه طبع بلند و ایثار بی‌انتهایی لازم است تا یک زوج با شناخت قبلی، کودکان دارای معلولیت یا بیماری‌های خاص را به سرپرستی بپذیرند. اکنون بنا به دستور مستقیم تولیت آستان قدس رضوی، خدام حرم مطهر امام مهربانی به خانه 130 نفر از این خانواده‌ها رفته‌اند؛ همان‌هایی که پیشتاز مهربانی و کرامت بودند و در این راه به امام خود اقتدا کردند.
مدیر امور مجاورین معاونت خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی در تشریح جزئیات تکریم این والدین آسمانی می‌گوید: پس از استعلامی که از اداره کل بهزیستی استان گرفتیم، فهرستی از این خانواده‌ها تهیه شد. در میان این خانواده‌ها، سه خانواده حاضر هستند که دو فرزند معلول را به سرپرستی گرفته‌اند. علاوه بر این، این‌طور هم نیست که همگی از خانواده‌های مرفه و اقشار ثروتمند مشهد باشند تا جایی که خانه یکی از این خانواده‌ها در طرق است و مرد خانواده هم در یک کارگاه لبنیات کارگری می‌کند. با این حال، کرامت ذاتی این عزیزان باعث شده تا با توکل بر خدا، مهربانی پیشه کنند و به پاس این بزرگواری آن‌ها هم خدام بارگاه منور رضوی با جعبه شیرینی، تابلو فرش حرم، فیش غذای متبرک مهمانسرای حضرت و متبرکاتی از این دست، از سخاوتشان تقدیر کردند.
به گفته هادی غلامی هم‌چنین به‌زودی مقرر شده تا تولیت آستان قدس رضوی شخصاً در منزل تعدادی از این افراد حضور پیدا کند تا تجلیل از این خانواده‌های پرمهر، در سطح عالی‌تری صورت بگیرد.
300 پُرس غذا برای کارتن‌خواب‌ها، هر شب!
برداشت دوم از ویژه‌برنامه‌های آستان قدس رضوی در ایام‌الله دهه مبارک فجر، مربوط به شب‌های سرد مشهدالرضا(ع) است که عطر غذای متبرک طبخ شده برای افراد کارتن‌خواب و نیازمند، در خیابان امام رضا(ع) می‌پیچد و کسانی که از اقصی نقاط مشهد به مسجد منبرگلی معرفی شده‌اند، با مشارکت خیریه امام صادق(ع) پای سفره‌های پرمهر غذای حضرت می‌نشینند.
جعفر رئیسیان‌زاده، معاون خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی در تشریح جزئیات این طرح می‌گوید: هر شب به‌طور متوسط 300 پرس غذای گرم طبخ و بین کارتن‌خواب‌ها توزیع می‌شود. روال توزیع غذا هم به این صورت است که گشت‌های شبانه به هر کارتن‌خوابی که در سطح شهر باشد، اطلاع می‌دهند که می‌تواند با مراجعه به امام رضا 3، خود را به مسجد منبر گلی برساند و در ساعات مشخصی از شب، برای اطعام و بهره‌مندی از سفره‌های کرامت، راه به داخل مسجد بیابد.

افزودن دیدگاه نسبت به خبر فوق: