کرامت و مهربانی، «به‌ رسم سردار» 

1401/10/13 دی

خادمان و خادمیاران حضرت رضا(ع)، دوباره آستین‌های خدمت را بالا زده‌اند؛ این بار بهانه خدمتشان، یادبود بزرگ خادم این آستان، شهید حاج قاسم سلیمانی است و قرار است به یاد آن سردار، هم زائرانِ در مسیر زیارتِ مزارش در کرمان را اطعام کنند و هم تحفه‌های متبرک برای جمعی از زائران و مجاوران رضوی داشته باشند.

از اربعین پر حماسه تا روزهای پر احساس پایان ماه صفر، جلوه‌های ماندگار خدمت بنیاد کرامت رضوی ثبت شده و همگان، سایه مهر خادمان و خادمیاران آقا را بر سر خود احساس کرده‌اند. 
اما این خدمت تنها محدود به آن ایام نیست و بهانه‌های دیگری هم برای این مهرورزی وجود دارد؛ همچون دی ماه و ایام شهادت سردار سلیمانی، سردار دلها، خادم دلداده حضرت رضا(ع). بزرگ مردی که اگرچه سردار سینه‌سپر کرده میدان‌های نبرد بود، اما در کنار محرومان و نیازمندان اسطوره خضوع و خشوع بود. حالا خادمان و خادمیاران بنیاد کرامت رضوی نیز با خود عهد بسته‌اند تا در ایام شهادت حاج قاسم، مهربانی او با نیازمندان را “به رسم سردار” ادامه دهند.
 

اطعام ۲۰ هزار زائر پیاده گلزار شهدای کرمان
آن‌طور که جعفر رئیسیان‎زاده معاون خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی می‌گوید، در پویش «به‌رسم سردار» که به همت آستان قدس رضوی در دستور کار قرار گرفته، برنامه اصلی خدمت در این ایام، اطعام زائران در مسیر گلزار شهدای کرمان انتخاب شده تا میزبان عاشقان حاج قاسم باشند و به رسم ادب، از میهمانان سالگرد شهادت خادم امام هشتم(ع)، میزبانی کنند. 
طبق برنامه‌ریزی انجام شده، ۴۰  گوسفند عقیقه برای دفتر نمایندگی بنیاد کرامت در استان کرمان ارسال شده تا به محوریت پنج موکب خادمیاران رضوی در مسیر تشرف زائران پیاده، ۲۰ هزار پرس غذای گرم طبخ و میان دلدادگان سردار دل‌ها توزیع شود. 
 

پخت و توزیع نان صلواتی در ۴۰ نانوایی حاشیه مشهد
اما در کنار این هدف اصلی، برنامه‌های دیگری نیز تدارک دیده شده است. به گفته رئیسیان‎زاده، در پویش «به‌رسم سردار»، طیف وسیعی از خانواده‌های نیازمند و کم‌برخوردار پهنه‌های هشت‌گانه حاشیه شهر مشهد هم، نان گرم صلواتی را در سفره‌هایشان خواهند داشت. 
وی می‌افزاید: طبق برنامه‌ریزی‌ صورت گرفته، ۴۰ نانوایی منتخب در مناطق حاشیه شهر مشهد در نوبت پخت عصر روز دوشنبه تا آخر وقت، اقدام به توزیع نان رایگان در قالب پویش به‌رسم سردار خواهند کرد.
 

پیوست فرهنگی با محوریت روضه‌های خانگی 
هرکس که حتی یک‌بار سابقه کار تشکیلاتی داشته باشد، تصدیق می‌کند که هر پویش و طرح، در صورتی به نتایج مطلوب خود دست پیدا می‌کند که پیوست فرهنگی هم داشته باشد. 
پویش به‌رسم سردار هم رویکرد فرهنگی خود را دارد و روضه‌های خانگی و زوج‌های جوان را به عنوان جامعه هدف خود انتخاب کرده است. 
فاطمه دژبرد مدیر مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی در این باره می‌گوید: مقدمات لازم به‌گونه‌ای فراهم شده تا در ۲۵۰ محفل خانگی، علاوه بر طبخ و توزیع آش نذری به مناسبت سالگرد شهادت حاج قاسم، محتوای فرهنگی مرتبط با سردار دل‌ها و معرفت رضوی نیز در این روضه‌های خانگی، بازخوانی و تبیین شود. 
 

۵۰۰ جلد قرآن برای ۵۰۰ تازه عروس و داماد
وی تصریح می‌کند: علاوه بر این، بنیاد کرامت رضوی در قالب یک برنامه‌ فرهنگی ۵۰۰ جلد قرآن نفیس آماده کرده است تا بین ۵۰۰ زوج جوانی که  بر مزار سردار دل‌ها خطبه عقدشان را جاری می‌کنند، توزیع شود.

افزودن دیدگاه نسبت به خبر فوق: