آئین پایانی سلسله جلسات برهان برگزار شد

1401/10/12 دی

آئین پایانی سلسله جلسات برهان با محوریت بانوان و جهاد تبیین به همت مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی برگزار شد.

مراسم اختتامیه سلسله جلسات برهان به همت مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی در اردوگاه باغ‌خاتون برگزار شد.
شبهات و سوالات حوزه حجاب، شیوه‌های پاسخ‌گویی به مخاطبان نوجوان با توجه به وقایع اخیر و نحوه مواجهه با فتنه‌ها از موضوعات این جلسات بود. 
در 20 جلسه برگزار شده برهان با موضوع بانوان و جهاد تبیین، 5 هزار مخاطب به‌صورت حضوری و غیرحضوری شرکت داشتند.
کارشناس مسائل نوجوانان، در آئین پایانی این سلسله جلسات، تغییرات فیزیکی مختلف را نخستین عامل بدخلقی نوجوان محسوب کرد و گفت: اولین گام در ارتباط با نوجوان این است که او را بشناسیم و با این اقدام عملا ۹۰ درصد کار را انجام داده‌ایم.
حسین زاده کمالی اظهارکرد: بعد از این مرحله باید از تکنیک‌های مختلف استفاده کنیم؛ در تکنیک اول باید کاری کنیم که حال نوجوان در کنار ما حال خوبی باشد و در گام دوم گوش دادن به حرف نوجوان باید در دستور کار قرار گیرد.  
وی ادامه داد: در نهایت می توانیم از تکنیک‌هایی همچون توصیف رفتار، بیان احساس، تاثیر رفتار بر شرایط و بیان انتظار برای ارتباط با نوجوانان در منزل و در شرایط مهم بهره بگیریم.
کارشناس مسائل نوجوانان با بیان این که تکنیک بعدی، اصلاح سطح‌های ارتباطی است، ادامه داد: این کار به این معناست که ابتدا باید رفتار خودمان درست باشد تا روی فرزندمام اثر بگذارد، همچنین در تکنیک ارتباط موثر با نوجوان باید روشن صحبت کنیم و انتظار خود را شفاف بگوییم زیرا گاهی نوجوان متوجه منظور ما نمی‌شود.
وی تاکید کرد: در نهایت تکنیک حل مسئله به میان می‌آید که برای این موضوع نیز لازم است یک جلسه خانوادگی تشکیل برای شناخت مسئله شود.
حسین زاده کمالی تصریح کرد: بعد از اینکه مسئله را دریافت کردیم، نیاز به بارش فکری داریم یعنی راه‌های مختلف را برای حل مسئله کشف و پیامد عدم پذیرش مسائل را برای نوجوان روشن کنیم تا در صورت رعایت نکردن مسائل، پیامدها را اجرایی کنیم.

وی اظهار کرد: برای برخی از رفتارهای نوجوانان باید قانون بگذاریم اما نه برای هر کاری. بهتر است تعداد قانون‌ها زیاد نشود و وقتی که قانونی را گذاشتیم دیگر در مورد آن بحث و مذاکره نکنیم و قاطع باشیم.
کارشناس مسائل نوجوانان با اشاره به این حدیث که «نوجوانی، شعبه‌ای از جنون است»، خاطرنشان کرد: ما باید نوجوان را صبورانه پذیرش کنیم زیرا نوجوان در سنی است که دچار تغییرات فیزیولوژیکی در جسمش و هورمون‌های متعددی در او ترشح می شود؛ این تغییرات فیزیکی نخستین عامل بدخلقی نوجوان به حساب می‌آید و در این شرایط لازم است که خانواده به جای چالش، تأمل و صبوری پیشه کنند.
وی با بیان اینکه نوجوانان را نادیده نگیریم، گفت: تحقیر، مقایسه، فحاشی، شخصیت ندادن و… در مواجهه با نوجوان باعث می‌شود که احساس کند کسی او را درک نمی‌کند؛ در این حالت احساس تنهایی و تلخ‌کامی می‌کند و به همین دلیل بعضی نوجوانان احساس ناکامی خود را با پرخاشگری زور و دعوا و بعضی از آن‌ها با انزوا و گوشه گیری نشان می‌دهند. لذا با توجه به شخصیت نوجوان می‌توانیم تا حدود زیادی از بدخلقی و پرخاشگری او جلوگیری کنیم.
حسین زاده کمالی با بیان اینکه نوسانات خلقی پدر و مادر باعث می‌شود که نوجوان از والدین خود الگو‌گیری کند، افزود: زمانی که نوجوان بدخلقی می‌کند لازم است که او را درک کرد و احساس گناه را در او را تشدید نکنیم و برای رفع این نوسانات به نوجوان آگاهی بدهیم و گاهی نیاز به تغافل و چشم‌پوشی به نیت کار تربیتی نه به معنی نادیده گرفتنِ صرف لازم است.
وی به ویژگی‌های رفتاری هیجانی نوجوان اشاره کرد و گفت: از این ویژگی‌ها می‌توان به غیرقابل پیش‌بینی بودن، قابل کنترل نبودن، لذت‌گرایی، اهل رفاقت و در لحظه بودن اشاره کرد.

افزودن دیدگاه نسبت به خبر فوق: