نگاهی به خدمات موسسه موقوفه خدمات زائر رضوی؛

تسهیل زیارت با ایجاد ظرفیت‌ استراحت و اقامت

1401/09/08 آذر

مسیرهای منتهی به مشهد مقدس، اگرچه روزهای آرام و خلوت سال را پشت سر می‌گذارد اما مجتمع‌های میان‌راهی بنیاد کرامت رضوی و زائرسرا و زائرشهر آستان قدس، همانند روزهای پر ازدحام این مسیرها، آماده خدمت به مسافرانی است که این ایام را برای سفر و زیارت انتخاب می‌کنند.

آوازه خدمت رسانی‌های فراگیر و متنوع مجتمع‌های رفاهی میان‌راهی بنیاد کرامت رضوی در ایام مانند نوروز و دهه آخر ماه صفر، بیشتر دیده و شنیده می‌شود اما این خدمت، در طول سال جاری است؛ حتی در روزهایی که تعداد مسافران و زائران در حال حرکت به سمت مشهد مقدس، اندک باشد. 
 

راه ارتباطی مستمر برای دریافت خدمت
مدیر عامل موسسه موقوفه خدمات زائر رضوی بر این موضوع تاکید می‌کند و می‌گوید: این گونه نیست که خدمات در حوزه اسکان، اقامت و پذیرایی محدود به زمان‌های اوج ورود زائران باشد بلکه در تمام سال، مسافران می‌توانند از طریق تماس با شماره تلفن چهار رقمی 1460 از این خدمات برخوردار شوند.
 

۲۱ مجتمع میان‌راهی در هفت استان
اشاره سیدهاشم حسینی به خدمات و امکانات این مجموعه، شامل ظرفیت‌های متعدد ایجاد شده طی سالهای گذشته است که در چند سال اخیر، توسعه نیز یافته است. یکی از ظرفیت‌های مهم ایجاد شده برای این میزبانی و ارائه خدمت، مجتمع‌های میان‌راهی است که با شکل و شمایلی یکسان، حال و هوای خوب زیارت را در ذهن زائرانی که به سمت مشهد مقدس در حرکت‌اند، تداعی می‌کند. 
به گفته حسینی، در مجموع، 21 مجتمع میان راهی فعال در هفت استان کشور به همت موسسه موقوفه زائر بنیاد کرامت رضوی اداره می‌شود که در آن‌ها، خدمات متنوعی همچون محل اقامت، سرویس بهداشتی، نمازخانه، واحدهای تجاری و مراکز عرضه اقلام مورد نیاز سفر تعبیه شده و فعال است. 
 

اثرگذار در کاهش حوادث جاده‌ای
شاید شنیدن این نکته هم جالب باشد که طبق اعلام پلیس راهور، مجتمع‌های میان راهی آستان قدس رضوی، یکی از امن‌ترین و موثرترین توقفگاه‌های بین راهی در کشور است که با فراهم آوردن امکانات رفاهی برای استراحت رانندگان، تاثیر مستقیمی هم در کاهش آمار تصادفات جاده‌ای داشته است.
 

۲۰۰۰ هزار تخت در زائرسرای رضوی
اما آستان قدس رضوی بستر اصلی میزبانی‌اش را در مشهد فراهم کرده است و نمونه‌اش زائرسرای رضوی است، که در گذشته با ظرفیت ۱۵۰۰ تخت ارائه خدمات داشت و امسال هم فاز دوم آن با افزایش ۵۰۰ تخت به بهره برداری رسید تا ۲۰۰۰ تخت در قالب ۱۶ بلوک ۲۵ سوئیتی ۵ تخته، آماده میزبانی از زائران امام هشتم(ع) باشد.
 

چشم‌انداز نزدیک ۱۰هزار تخت در زائرشهر
مدیرعامل موسسه موقوفه خدمات زائر رضوی به ظرفیت میزبانی در زائرشهر رضوی هم اشاره و اظهار می‌کند: در زائرشهر نیز بیش از ۶ هزار تخت در قالب ۳۲ بلوک اقامتی وجود دارد که امیدواریم با یاری خیران و واقفان، این تعداد تا نوروز ۱۴۰۲ به ۱۰ هزار تخت برسد.
 

میزبانی رایگان از زائران خاص
هاشمی درباره تعرفه‌های استفاده زائران از ظرفیت اقامت در زائرشهر و زائرسرای رضوی هم می‌گوید: در حوزه پذیرایی و اقامت، دو موضوع مطرح است؛ یکی بحث طرح‌های ویژه است که به همت معاونت اجتماعی بنیاد کرامت رضوی برنامه ریزی می‌شود و تمامی خدمات اسکان و پذیرایی آن رایگان است. به طور مثال، میزبانی از زیارت اولی‌ها و یا مدعوین طرح شکوه مادری که در آن، مادران دارای فرزند بالای سه سال از خانواده‌های کم بضاعت سراسر کشور مهمان بنیاد کرامت رضوی هستند، نمونه‌هایی از این ارائه خدمات رایگان هستند.

افزودن دیدگاه نسبت به خبر فوق: