به همت مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی؛

نخستین جلسه از سلسله نشست‌های «بانوان و جهاد تبیین» برگزار شد

1401/08/24 آبان

به همت مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی، نخستین جلسه از سلسله نشست‌های بانوان و جهاد تبیین برگزار شد.

مصطفی باقرزاده، محقق و نظریه‌پرداز در این نشست که ویژه بانوان کنشگر فرهنگی و اجتماعی در سالن همایش‌های باغ اردوگاه خاتون برگزار شد، با اشاره به دو مقوله درباره جهاد تبیین و مولفه های آن و جنگ روایت‌ها، اظهارکرد: بیانیه گام دوم انقلاب از ضرورت‌های ساخت تمدنی است و زمانی این تمدن ساخته می شود که مشکلات و گره‌های جامعه حل شود.
وی با بیان اینکه دو واژه «بیان» و «تبیین» با هم تفاوت دارد، افزود: «بیان» به این معنی است که موضوعی به سخنران داده می‌شود و باید راجع به آن سخن گفته شود، اما «تبیین» به معنی برطرف کردن گره‌ها و شبهات است و از همین رو باید از ظرفیت‌های مختلف جامعه برای تبیین مسائل و شبهات استفاده کنیم.
باقرزاده با بیان این که دستاوردهای نظام بخشی از این جهاد تبیین است، تصریح کرد: تولید محتوا و جهاد تبیین نیازمند مطالعات گسترده و جدی است و باید حقیقت برای آحاد مردم آشکار شود.
وی ادامه داد: اتفاقاتی که در روزهای اخیر ذیل پنتاگون در کشورمان اجرا می شود، به آنفولانزای خوکی معروف است؛ در این نوع بیماری باید نخست اندیشه‌ها و تفکرات را درگیر کرد که در همین راستا مهمترین چارچوب تولید شبهه در جامعه است .
این محقق و نظریه پرداز نخستین شبهه را در حوزه دین ذکر کرد و افزود: شبهات بعدی در حوزه‌های بزرگان دین، نظام، بزرگان نظام و قومیت و ملیت است.
وی خاطرنشان کرد: دومین نقطه‌ای که نشانه گرفته شده قلب است؛ در واقع اگر شبهات پاسخ داده نشود تبدیل به نفرت می شود و مردم از دین و بزرگان دین و نظام بیزار می‌شوند.
باقرزاده در ادامه با بیان اینکه چرا جنس تبیین از نوع جهاد گفته شده و نه عملیات، تاکید کرد: جهاد در مبارزه با دشمن گفته می شود و یکی از مهم ترین مولفه‌ها در جهاد تبیین، شناخت ضعف‌ها و بازیابی هویت است و در حقیقت برای جهاد تبیین نیاز به مطالعه بیشتر و شناخت هندسه موضوعی داریم.
وی با بیان اینکه باید شبکه مسائل مخاطب را بدرستی بشناسیم، گفت: دین به گونه نادرستی برای جوانان بیان شده است، و باید در این حوزه مسئله شناسی بدانیم.

افزودن دیدگاه نسبت به خبر فوق: