محمدحسین استادآقا صبح امروز در نشست خبری گزارش عملکرد 1400 و برنامه‌های نوروزی آستان قدس رضوی

گره‌گشایی از اقشار کم‌بضاعت در عرصه ملی از تمرکز بر اشتغال‌زایی تا توزیع بسته‌های معیشتی

1400/12/24 اسفند

مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی شاخص‌ترین اقدامات 7 نهاد تحت مدیریت این بنیاد طی سال جاری در حوزه‎های خادمیاری و کانون‌های خدمت رضوی، ارائه خدمات متنوع اجتماعی، خدمت به بانوان و خانواده، ارائه خدمات مشاوره‌ای، کمک به رشد فعالیت‌های ورزشی و میزبانی از خیل زائران محروم را با اولویت گره‌گشایی از اقشار کم‌بضاعت و حاشیه‌نشینان در عرصه ملی را تشریح کرد.

محمدحسین استادآقا صبح امروز در نشست خبری گزارش عملکرد 1400 و برنامه‌های نوروزی آستان قدس رضوی که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، با اشاره به عملکرد یک‌ساله بنیاد کرامت رضوی اظهار کرد: در حوزه کانون‌های خادمیاری و کانون‌های خدمت رضوی، 116 هزار خادمیار فعال در قالب ۳۱ دفتر در مراکز استان‌ها در کنار ۴۰۰ رابط در شهرستان‌ها مجموعه‌ای از خدمات را در جای‌جای کشور ارائه می‌دهند. 
وی با بیان اینکه ۱۹ کانون تخصصی ذیل ‌دبیرخانه‌های کانون خدمت رضوی شکل‌گرفته، افزود: در قالب شبکه خادمیاری رضوی اقشار مختلف ذیل کانون تخصصی خود مشغول خدمت‌رسانی هستند. 

وی با بیان اینکه ۱۹ کانون تخصصی ذیل ‌دبیرخانه‌های کانون خدمت رضوی شکل‌گرفته، افزود: در قالب شبکه خادمیاری رضوی اقشار مختلف ذیل کانون تخصصی خود مشغول خدمت‌رسانی هستند. 

توزیع 888888 بسته معیشتی بین اقشار بی‌بضاعت کشور
مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی محورهای کلیدی خدمت‌رسانی در معاونت خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی را درمان، اشتغال، مسکن، معیشت و تحصیل برشمرد و گفت: در حوزه توزیع بسته‌های معیشتی، امسال هشتصد و 88 هزار و 888 بسته با کمک خیرین و مشارکت خادمیاران آماده و به دست خانواده‌های کم‌بضاعت سراسر کشور رسید. 

اشتغال‌زایی برای زنان سرپرست خانوار در 8 استان 
استادآقا در تشریح خدمات این بنیاد در حوزه اشتغال نیز گفت: به توجه به تأکیدات تولیت آستان قدس رضوی مبنی بر توانمندسازی اقشار کم‌بضاعت و پرهیز از تمرکز بر اقدامات حمایتی مقطعی، مبحث اشتغال‌زایی به صورت ویژه در دستور کار این بنیاد قرار گرفت. از جمله شاخص‌ترین اقدامات این حوزه در سال 1400، فراهم کردن زمینه اشتغال برای زنان سرپرست خانوار در 8 استان کشور با هماهنگی وزارت میراث فرهنگی بوده است. البته این اقدامات در سال 1401 با جهش بزرگ‌تری پیگیری خواهد شد.

ارائه خدمات رایگان درمانی به حاشیه‌نشینان مشهدی
وی با تشریح اقدامت صورت گرفته در حوزه درمان با اولویت حاشیه شهر مشهد، ادامه داد: پیرو رهنمودهای رهبر انقلاب و تأکیدات تولیت آستان قدس رضوی در خصوص رسیدگی به حاشیه شهر مشهد، با کمک ستاد حاشیه شهر مشهد که 8 پهنه را تعریف کردند، ضمن به‌کارگیری 4 دستگاه اتوبوس بیمارستانی، امسال ارائه خدمات رایگان درمانی به حاشیه‌نشینان مشهدی از مناطقی نظیر رضویه و طرق آغاز شد و همچنان تداوم خواهد داشت. 

اعطای تسهیلات جهیزیه به 5 هزار زوج جوان
مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی به خدمات اختصاص‌یافته به مسائل جوانان و تشکیل خانواده نیز اشاره و ابراز کرد: با کمک نیکوکاران و مشارکت دبیرخانه‌های استانی، امسال نیز مانند سال‌های گذشته، به ۵ هزار زوج جوان در استان‌های مختلف کشور تسهیلات خرید جهیزیه اعطا شد. این اقدام نیز در طول سال آینده باقوت ادامه پیدا خواهد کرد. 

آمادگی 33 هزار مادر برای کمک به فرهنگ فرزند آوری
وی با ذکر دو طرح و اقدام شاخص امسال مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی به‌عنوان دیگر نهاد این بنیاد، عنوان کرد: دومین رویداد «شکوه مادری» در ایام میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) برگزار شد. رویدادی ملی با تمرکز بر ترویج فرهنگ فرزند آوری که ویژه مادران زیر 40 سال صاحب 3 فرزند که دارای تحصیلات عالیه و فعال در حوزه‌های متنوع اجتماعی هستند، طراحی‌شده است. 
به گفته استادآقا، در دوره نخست برگزاری رویداد «شکوه مادری»، بیش از 6 هزار مادر دارای امتیازات مذکور برای شرکت در این رویداد ثبت‌نام کردند و منتخبین آن‌ها ضمن دعوت به شهر مشهد با تولیت آستان قدس رضوی دیدار داشتند. امسال نیز 28 هزار مادر از سراسر کشور برای حضور در این رویداد اعلام آمادگی کردند که این نتیجه پیام خوبی برای پیشگامی آستان قدس رضوی در خصوص کمک به نرخ زادآوری و عبور از تهدید پنجره جمعیتی کشورمان دارد. 

۵۰ هزار نو مزدوج زیر چتر «زندگی به سبک رضوی»
مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی، دومین برنامه قابل‌ملاحظه مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس را طرح ملی «زندگی به سبک رضوی» اعلام و اضافه کرد: با گذر سه سال از اجرای این طرح، در حال حاضر ۵۰ هزار نومزدوج از اقصی نقاط کشور تحت پوشش آموزش‌های مشاوره‌ای خانواده محور این طرح قرارگرفته‌اند. با وجوداینکه نرخ طلاق طی سه‌ساله اول ازدواج در کشورمان بالا است، اما در بین زوجین شرکت‌کننده در این طرح، کمتر از ۲ درصد اعلام‌شده که نشان از اثرگذاری این دست طرح‌ و برنامه‌ها در حوزه حفظ کانون خانواده است.

رهایی 78 بانوی دربند در آستانه نیمه شعبان  
آن‌گونه که این مقام مسئول گفته: پویش ملی آزادسازی زنان و مادران زندانی جرائم غیر عمد از مهمترین برنامه‌های سال جاری این مرکز با مشارکت همه نهادهای آستان قدس رضوی بود که تاکنون 60 نفر از این بانوان آزاد شدند و در آستانه عید نیمه شعبان نیز 18 نفر دیگر در روز چهارشنبه، 25 اسفند از بند زندان رها خواهند شد. این پویش تا ماه مبارک رمضان با همراهی نیکوکاران جهت کمک به نهاد خانواده ادامه خواهد یافت. 

ارائه مشاوره رایگان در قالب 4 کلینیک در شهر مشهد و 31 کلینیک در سطح کشور
وی با اشاره به اینکه مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی با 4 کلینیک در سطح شهر مشهد در خدمت زائران و مجاوران است، بیان کرد: یک کلینیک در ورودی باب الهادی حرم مطهر رضوی خدمات مشاوره‌ای را به‌صورت کاملاً رایگان ارائه می‌دهد و 3 کلینیک دیگر در نقاط مختلف شهر مشهد با تخفیفات مناسب‌تری نسبت به مراکز مشابه، ارائه خدمت می‌کنند. یکی دیگر از نکات مزیتی این مراکز، ارائه خدمات مشاوره‌ای بر اساس دستورات اسلامی با تدبیر دوره‌های متنوع مشاوره‌ای است. 
همچنین خادمیاران مشاوره در سراسر کشور ضمن ارتباط و همکاری با مجموعه‌های فعال در حوزه ارائه خدمات مشاوره در مراکز استان‌ها جهت ایجاد 31 کلینیک همیار اقدام کردند که در حال حاضر به ارائه خدمات رایگان به اقشار محروم در شهر و منطقه مشغول هستند. 

اهدای اقلام ورزشی به اقشار کم‌بضاعت در 3 استان محروم
استادآقا ضمن اعلام خدمات ارائه‌شده امسال مؤسسه تربیت‌بدنی بنیاد کرامت رضوی به‌عنوان یکی دیگر از نهادهای دست‌اندرکار خدمت‌رسانی در این بنیاد، گفت: امسال این مؤسسه با همکاری با خادمیاران ورزشی فعال در سراسر کشور جهت اهدای اقلام ورزشی به ساکنان حاشیه‌نشین شهرهای مختلف کشورمان از جمله سیستان و بلوچستان، خوزستان و کرمان دست به اقدامات ارزشمندی زدند که این حرکت نیز با کمک خادمیاران عزیز در سال جدید تداوم خواهد داشت. 

افتتاح مجتمع میرجاوه ویژه خدمت‌رسانی به زائران پاکستانی
وی در ادامه به اقدامات برجسته مؤسسه موقوفه خدمات زائر رضوی در محدوده 21 مجتمع بین‌راهی در 7 استان منتهی به خراسان رضوی و دو مجموعه زائرسرای رضوی و زائر شهر رضوی اشاره و اظهار کرد: در طول سال جاری، مجتمع میان راهی میرجاوه جهت تسهیل زیارت زائران پاکستانی جهت تشرف به مشهدالرضا(ع) و عتبات عالیات بااعتباری به میزان 500 میلیارد ریال افتتاح شد. در این مجتمع مجهز، خدمات متنوعی ازجمله اسکان و خدمات رفاهی باکیفیت به زائران ارائه می‌شود. 

میزبانی از بیش از یک‌میلیون زائر محروم 
استاد آقا گفت: امسال علیرغم محدودیت‌های کرونایی و کاهش زائران در شهر مشهد، در قالب دو مجموعه زائرسرا و زائر شهر رضوی دو رویکرد در دستور کار قرار داشت؛ نخست ارائه خدمات رایگان به زائران محروم زیارت اولی بود که از سال 96 تاکنون با اسکان، ارائه سه وعده غذایی در روز و حمل‌ونقل درون‌شهری رایگان در خدمت 1 میلیون 350 هزار نفر از سراسر کشور بودیم. البته ایاب و ذهاب این کاروان‌های زیارتی نیز توسط کانون‌های خدمت رضوی تأمین می‌شود که صفرتا 100 سفر این زائران رایگان انجام می‌شود. این خدمات به دیگر زائران نیز با تعرفه‎های مناسب‌تری به نسبت مراکز اقامتی مشابه ارائه می‌شود. 

توسعه ظرفیت میزبانی از زائران زیر سایه امام رئوف
وی همچنین افزود: در هفته گذشته نیز 4 بلوک جدید با ظرفیت 500 تخت در زائرسرای رضوی به بهره‌برداری رسید و سامانه ملی 1460 جهت پذیرش سریع و آسان زائران از جای‌جای کشور آغاز به کارکرد. فاز سوم این مجموعه نیز در سال 1401 آغاز می‌شود و به‌زودی مجتمع درمانی دارالشفای امام رضا(ع) در همین مجموعه افتتاح خواهد شد که ضمن خدمت‌رسانی به زائران، در خدمت مجاوران کم‌بضاعت حاشیه شهر مشهد خواهد بود. به‌علاوه، دارالشفای مجموعه زائر شهر رضوی نیز به‌منظور ارائه خدمات درمانی به ساکنان منطقه طرق در سال جدید افتتاح خواهد شد.

افزودن دیدگاه نسبت به خبر فوق: