میزبانی بی‌سابقه آستان قدس رضوی از زائران دهه آخر صفر به همت بنیاد کرامت رضوی

1400/07/20 مهر

آستان قدس رضوی در دهه آخر صفر امسال، عرصه خدمت‌رسانی به زائران حضرت رضا(ع) را گسترش داد و با ایجاد امکانات لازم برای اسکان و پذیرایی از زائران و حمایت از گروه‌های مردمی، بیش از 100 هزار زائر را در رواق‌های حرم، زائرشهر، زائرسرا و موکب‌ها اسکان داد؛ علاوه بر آن 3.5 میلیون وعده غذایی […]

آستان قدس رضوی در دهه آخر صفر امسال، عرصه خدمت‌رسانی به زائران حضرت رضا(ع) را گسترش داد و با ایجاد امکانات لازم برای اسکان و پذیرایی از زائران و حمایت از گروه‌های مردمی، بیش از 100 هزار زائر را در رواق‌های حرم، زائرشهر، زائرسرا و موکب‌ها اسکان داد؛ علاوه بر آن 3.5 میلیون وعده غذایی نیز بین زائران حضرت توزیع شد.

اگرچه شرایط کرونایی امسال، امکان تشرف گسترده زائران و به ویژه زائران پیاده رضوی را دشوار کرد، با این وجود آستان قدس رضوی خود را برای میزبانی شایسته، مطابق دستورالعمل‌های بهداشتی آماده کرده بود و خدمتی کم سابقه را به عاشقان حضرت رضا(ع) ارائه کرد.

بنیاد کرامت رضوی و حوزه حرم مطهر رضوی، دو مجموعه ارائه‌دهنده خدمات اسکان و پذیرایی زائران در این ایام بودند که با کمک موکب‌ها و گروه‎های مردمی، زمینه تسهیل تشرف زیارت زائران پیاده به مشهد و اقامت در این شهر را مهیا کردند.

یس

اسکان و پذیرایی از زائران در زائرشهر، زائرسرا و مجتمع‌های میان راهی
جعفر رئیسیان‌زاده معاون خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی درباره خدمات ارائه شده توسط این بنیاد به زائران پیاده حضرت رضا(ع) گفت: طی این مدت مؤسسه موقوفه خدمات زائر رضوی در «مجتمع‌های میان راهی»، «زائرشهر رضوی» و «زائرسرای رضوی» در خدمت‌رسانی به زائران دهه آخر صفر سهیم بوده‌است.

به گفته او، پذیرایی از 7300 زائر پیاده در پنج موکب بین راهی، اسکان 12 هزار و 917 نفر شب در زائرشهر رضوی و  7هزار و 30 نفر شب در زائرسرای رضوی، ارائه خدمات فرهنگی و همچنین طبخ و توزیع روزانه چند هزار وعده غذا به زائران حضرت رضا(ع) از جمله خدمات این حوزه بوده است.

 

پذیرایی از 15 هزار زائر پیاده در مکان‌های مردمی در اختیار آستان قدس
رئیسیان‌زاده ادامه داد: شناسایی زائران پیاده نیازمند اسکان و تغذیه، توسط خادمان مستقر در موکب‌های ورودی شهر مشهد انجام و برنامه‌ریزی لازم برای ارائه این خدمت انجام شد. در همین راستا، برای اسکان و پذیرایی از 15 هزار زائر در مکان‌های مردمی در اختیار آستان قدس ظرفیت ایجاد شد و توانستیم  با رعایت کامل دستورالعمل‎های بهداشتی میزبان این عزیزان باشیم.

غف

بالغ بر 3.5 میلیون پذیرایی در موکب‌های اطراف حرم مطهر
وی درباره پذیرایی از زائران در موکب‌های اطراف حرم مطهر هم گزارشی ارائه و اظهار کرد: از جمله خدمات مورد نیاز زائران در این ایام، پذیرایی و تأمین وعده‌های غذایی بود که این کار در موکب‌های برپا شده در اطراف حرم مطهر رضوی صورت گرفت و حدود 3.5 میلیون وعده پذیرایی بین زائران توزیع شد.

به گفته رئیسیان‌زاده، در این حوزه موکب‌دارانی از سراسر کشور و همچنین تعدادی از موکب‌داران عراقی، توفیق خدمت‌رسانی به زائران را داشتند و در ارائه این خدمت با آستان قدس رضوی همکاری کردند.

وی ادامه داد: خدمت‌رسانی به زائران دهه آخر صفر، محدود به پذیرایی نبود و در این مدت همه خدمات مورد نیاز دیگر از جمله خدمات فرهنگی و معنوی نیز برای آن‌ها تدارک دیده شده بود.

از دیگر خدمات بنیاد کرامت در این ایام، طبخ روزانه 20 هزار پرس غذا در مجتمع دانشجویی امام رضا(ع) و توزیع بین موکب‌های سطح شهر مشهد بود. همچنین 15 موکب اسکان زائران پیاده به همت بنیاد کرامت رضوی و جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده برپا شد و میزبان زائران دهه آخر صفر بود.

 

8 هزار جای خواب در 6 موکب بین راهی
رئیسیان‌زاده به خدمات ارائه شده در حوزه اسکان زائران هم اشاره و اظهار کرد: برای این منظور، 6 موکب با امکانات کامل در مسیر حرکت زائرین به سمت شهر مشهد و با ظرفیت 8 هزار جای خواب پیش بینی شده بود که در همه آن‌ها رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و دستورالعمل‌های بهداشتی مد نظر قرار داشت.

 

3 هزار فضای استراحت شبانه در فضای شهری
وی افزود: همچنین با توجه به اینکه که اکثر زائران پیاده از طبقه کم برخوردار بوده و امکان اسکان در هتل‌ها و مهمان‌سراهای شهر مشهد را ندارند، بنیاد کرامت رضوی در سه روز پایانی ماه صفر، ظرفیت استراحت شبانه در فضای شهری برای 3 هزار نفر، همراه پذیرایی و امکانات رفاهی را آماده کردند.

 

همراهی مجاوران با پویش «همه خادم‌الرضاییم»
وی تصریح کرد: در کنار آستان قدس رضوی، تشکل‌های مردمی نیز به عنوان بازوی کمکی این مجموعه و برای پیوستن به پویش «همه خادم الرضاییم» در خدمت زائران پیاده امام پای کار آمدند و اتفاقات بسیار خوبی را رقم زدند.
به گفته رئیسیان زاده، آستان قدس تلاش کرد در این دهه، با اقداماتی همچون تدارک اقلام غذایی و میان وعده، از حرکت‌های خودجوش مردمی در میزبانی از زائران پیاده پشتیبانی‌های کند تا مجاوران نیز در میزبانی از زائران حضرت رضا(ع) نقش آفرینی بیشتر داشته باشند.

عغ

استراحت شبانه 59 هزار زائر در رواق‌های حرم
اما اسکان شبانه زائران در رواق‌های حرم مطهر نیز یکی از خدمات شاخص آستان قدس رضوی در دهه آخر ماه صفر بود.
معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی در این باره گفت: با دستور تولیت آستان قدس رضوی تصمیم گرفته شد برای میزبانی شایسته از زائران حضرت رضا(ع)، از ظرفیت رواق‌های حرم مطهر برای اسکان تعدادی از زائران که فاقد محل اسکان هستند استفاده شود که در این راستا حدود 59 هزار زائر از ساعت 22 تا اذان صبح در رواق‌ها استقرار یافتند.

 

اولویت داشتن رفاه حال زائران
محمد توکلی با بی‎سابقه خواندن فضای تخصیص داده شده به محل خواب زائرین در حرم رضوی در طول ایام دهه آخر صفر، گفت: در این ایام، حتی رواق‎هایی مانند رواق امام خمینی(ره) و رواق حضرت زهرا(س) نیز به محل استراحت زائران اختصاص داده شد و مهیا کردن همه خدمات رفاهی و خدماتی  زائران در اولویت قرار گرفت.

 

بالاترین سطح مراقبت‌های بهداشتی و رفاهی
او درباره نظارت کامل بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در این رواق‌ها هم تصریح کرد: برای این منظور، فرش‌ها به صورت شطرنجی، یعنی یکی در میان با فاصله از هم پهن ‌شد و از هر فرش نیز فقط دو نفر اجازه استفاده داشتند تا فاصله اجتماعی کاملاً رعایت شود. همچنین علاوه بر تامین پتو به میزان کافی، خادمان واحد خدمات امانتداری حرم نیز در رواق‌ها مستقر شدند تا زائران با تحویل دادن لوازم شخصی خود، آسوده خاطر استراحت کنند. علاوه بر آن برای آسایش کامل زائرین زمان استراحت، به دستور تولیت آستان قدس سیستم‌های گرمایشی حرم مطهر حضرت رضا(ع) خارج از زمان و قاعده مقرر خود، راه‌اندازی‎ شد تا از فضای گرم رواق استفاده کنند.

افزودن دیدگاه نسبت به خبر فوق: