12 آذر روزی برای مهرورزی

1399/09/12 آذر

به مناسبت روز معلولین توزیع غذای متبرک حضرت رضا(ع) و عیادت در میان مراکز توانبخشی معلولان مشهد خادمان مدیریت امور مجاورین آستان قدس رضوی در روز جهانی متعلق به «معلولان»، به بهانه دیدار و تقدیم طعامی متبرک، این بروبچه‌های کم‌توان اما مهربان را مورد مهر و تفقد قرار می‌دهند تا به لبخند رضایت آن‌ها، رضایت […]

به مناسبت روز معلولین توزیع غذای متبرک حضرت رضا(ع) و عیادت در میان مراکز توانبخشی معلولان مشهد

خادمان مدیریت امور مجاورین آستان قدس رضوی در روز جهانی متعلق به «معلولان»، به بهانه دیدار و تقدیم طعامی متبرک، این بروبچه‌های کم‌توان اما مهربان را مورد مهر و تفقد قرار می‌دهند تا به لبخند رضایت آن‌ها، رضایت امام رضا(ع) را کسب کنند. 

توفیق نصیبتان

صفی از خادمان بارگاه منور ثامن‌الحجج(ع) جلو درب پارکینگ مهمانسرا به صف شده‌اند تا 1000 پرس غذای متبرک حضرت رضا(ع) را که امروز به مناسبت روز جهانی معلولان قرار است نصیب این قشر کم‌برخوردار شود، به دست آن‌ها برسانند.

اولین مقصد ما جایی در قلب شهرک حاشیه‌نشین مهدی‌آباد است، مؤسسه‌ای که نام و نشان از امام هشتم دارد و جمعی بالغ بر 61 معلول ذهنی را سرپرستی و نگهداری می‌کند: «مؤسسه مهر پناهندگان ضامن آهو». سرپرست مرکز خودش را فقط خدمتگزار معلولان می‌داند.

او با اشاره به حضور مکرر خادمان آستان قدس رضوی برای حمایت از معلولان تحت پوشش این مؤسسه، بیان می‌کند: خادمان آستان قدس به تبعیت از امام باکرامتمان، سالی چند مرتبه بچه‌های ما را مورد مهر و محبت خود قرار می‌دهند. هم بچه‌ها خوشحال می‌شوند و هم همکاران از این سرکشی‌ها و توجهات قوت قلب می‌گیرند. چون این قشر کمتر مورد توجه مردم و نهادها قرار می‌گیرند. فقط می‌توانم بگویم خدا توفیقشان بدهد.   

سرپرست مددکاران مرکز برایمان از دشواری‌های نگهداری از این بچه‌های ناتوان ذهنی می‌گوید: شماری از بچه‌های ما کاملا ناتوان هستند، تا جایی که برای ساده‌ترین امور زندگی هم محتاج پرستاران مرکز هستند. همه خوراک آن‌ها باید کاملا خرد و به آن‌ها خورانده شود. اما بخشی از معلولان این مجموعه، با همراهی مددکاران، می‌توانند از عهده کارهای جاری روزانه خود برآیند. با این حال آن‌ها کار نمی‌کنند، خدمت می‌کنند. پدر و مادر معنوی بچه‌ها هستند و از هیچ کاری برای آسایش آن‌ها فروگذار نمی‌کنند. اینجا بودن عشق می‌خواهد و بس.

از او درباره حس معلولان به حرم و امام هشتم می‌پرسیم. با شوقی در نگاهش تعریف می‌کند: همه فکر می‌کنند، به دلیل کم‌توانی ذهن کمتر متوجه این امور معنوی می‌شوند. ولی بچه‌ها عاشق حرم و آقا هستند و پیش از این شرایط، آن‌ها را مرتب به حرم مطهر رضوی می‌بردیم. 

نیازمند محبت و آگاهی

در مقصد بعدی، جلو «باشگاه معلولین غدیر»، صفی از معلولان و خانواده‌هایشان با رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک برای بهره‌مندی از یک وعده غذای متبرک حضرت رضا(ع) منتظر هستند. سیدرضا موسوی، مسئول این مرکز، به پیشواز کاروان خادمان بارگاه منور رضوی می‌آید. دستانش را که برای جابه‌جا کردن ماسک روی صورتش بلند می‌کند، معلوم می‌شود خودش هم یکی از اعضای جامعه معلولان است و دردآشنا. می‌گوید 10 سال است که مشغول فعالیت و ارائه خدمت به همه افراد دارای معلولیت ذهنی و جسمی حرکتی و خانواده‌هایشان هستند.

آن‌ها در این مرکز بیش از 600 معلول را تحت پوشش قرار داده‌اند. غالب ساکنان انتهای منطقه شهید شفیعی از میان مهاجران افغانستانی  هستند و در کمال تعجب، برخی از خانواده‌ها تا 5 معلول را هم نگهداری می‌کنند. برای همین است که آمار معلولان این بخش از شهر افزون از دیگر نقاط است.

آقا سید خودش را خادم این قشر کم‌برخوردار جامعه معرفی می‌کند و ادامه می‌دهد: در این سال‌ها بیش از کمک‌های معیشتی تلاش کردیم که سطح آگاهی و دانش مردم را نسبت به تولد فرزندان معلول بالا ببریم تا دیگر شاهد افزایش جامعه معلولان نباشیم. همه خدمات این مجموعه به صورت کاملا رایگان ارائه می‌شود و با کمک نهادهایی چون آستان قدس رضوی سرپاست.

او از خدمات دنباله‌دار این آستان مقدس به این قشر کمتر دیده شده، زبان به تقدیر می‌گشاید و می‌گوید: این مجموعه معنوی طی چند سال اخیر با دریافت اطلاعات جامعه معلولان این منطقه، به اشکال مختلف از جمله توزیع غذای متبرک حضرت، توزیع اقلام کمک معیشتی و … از این جامعه حمایت می‌کند که حقیقتا قدردان نگاه با عنایت مولا علی بن موسی الرضا(ع) و خادمان و متولیان آستان قدس هستیم. زیرا بچه‌های ما بیش از خوراک و پوشاک نیازمند محبت و نگاه آگاهانه هستند.

از این بهتر چه می‌خواهم؟

جلو صف با ویلچر و نایلون غذای متبرک روی پاهایش پیش می‌آید. لبخندی از روی رضایت بر لب دارد. هرچند تعریف می‌کند که طی سال اخیر، دو بار با این غذای تبرکی اطعام شده است، مثل همه عاشقان و ارادتمندان خاندان امامت، معتقد است که  هزار هزار بار هم که از این طعام مقدس برخوردار شوی، باز هم دلت هوای وعده دیگری دارد.

او هم عضوی از جامعه مهاجرین میهمان کشورمان از کشور افغانستان است. بسیار از خادمان آستان قدس رضوی تشکر می‌کند که هوای این ملت جنگ‌زده و آسیب‌دیده را در کنار هم‌وطنان ایرانی‌شان دارند. با لهجه ادبی افغانستانی حالش را این‌طور وصف می‌کند: باورم نمی‌شد که همین امسال باز هم توفیق بهره‌مندی از این نعمت نصیبم شود. در این شرایط دشوار کرونایی، افراد سالم هم به این زودی‌ها غذای متبرک حضرت نصیبشان نمی‌شود، چه رسد به ما. ولی آقای مهربانمان، حضرت رضا(ع) حواسش به ما ضعفا هست. خود حضرت، خادمانش را فرستاده است تا غذا را به دستمان برسانند. از این بهتر چه می‌خواهم؟

برنامه توزیع 1000 پرس غذای متبرک حضرت با حضور خادمان بارگاه منور رضوی، به صورت نمادین بین چهار مرکز نگهداری و توانبخشی معلولان شهر مشهد انجام شد و خدمت‌رسانی و حمایت از به این قشر با توزیع 1000 بسته کمک معیشتی بین خانواده‌های دارای معلول طی هفته پیش رو و نیز ارائه خدمات درمانی و دارویی به آن‌ها در ماه‌های آتی ادامه پیدا می‌کند. 

افزودن دیدگاه نسبت به خبر فوق: