قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی

عمل به نیات واقفین از وظایف اصلی آستان قدس رضوی است

1403/02/16 اردیبهشت

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی وظیفه اصلی این مجموعه مقدس را پس از توجه به امر زیارت و حرم مطهر، عمل به نیت واقف دانست.

مصطفی فیضی در جمع مدیران کانون‌های خدمت رضوی سراسر کشور که صبح امروز 12 اردیبهشت‌ماه در زائر سرای رضوی برگزار شد، ضمن تقدیر از تلاش‌های مدیران کانونهای خدمت رضوی در مناطق مختلف کشور گفت: آستان قدس رضوی زحمات، تلاش‌ها، فعالیتها و اقدامات همه شما خادمان را ذیل پرچم حضرت رضا(ع) ارج می‌نهد.

وی ابراز کرد: ساختار و سازمان این دوره از فعالیتهای آستان قدس رضوی ماموریت محور است که این ماموریت در 4 حوزه اصلی تعریف شده است، اولین ماموریت آستان قدس رضوی، حرم مطهر است که مجموعه اقدامات مربوط به زیارت، حریم زیارت و حرم مطهر که شامل معاونتهای خدمات زائران، اماکن متبرکه حرم مطهر، تبلیغات اسلامی، سازمان عمران و نگهداری و … می‌شود و ذیل معاونت عالی حرم فعالیت می‌کنند.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: سازمان علمی و فرهنگی نیز مجموعه فعالیت‌ها و اقدامات آستان قدس رضوی در حوزه پژوهش، دانش، مدارس، دانشگاه، چاپ و نشر و… را بر عهده دارد و موسسه چاپ و انتشارات، بنیاد پژوهشهای اسلامی، دانشگاه‌های علوم اسلامی رضوی و امام رضا(ع)، موسسه جوانان و هر فعالیتی در حوزه علم و فرهنگ، ذیل این سازمان به فعالیت مشغول است.

وی با بیان اینکه کلیه فعالیت‌های اجتماعی آستان قدس رضوی در بنیاد کرامت رضوی تعریف شده است، گفت: هر ماموریتی که آستان قدس رضوی بنا به امریه تولیت و وظایف سازمانی در حوزه اجتماعی انجام شود، ساز و کار آن ذیل بنیاد کرامت تعریف شده است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی دیگر ماموریت محوری آستان قدس رضوی را فعالیت شرکت‌ها و موسسات اقتصادی با هدف حفظ و مولد سازی موقوفه ذکر کرد که با عنوان بنیاد بهره وری و موقوفات به فعالیت مشغول هستند.

وی گفت: مردم آستان قدس رضوی را امین خودشان می‌دانند و ما باید به حفظ موقوفه و عمل به نیات واقفین توجه ویژه ای داشته باشیم از همین رو تکلیف ما پس از حوزه زیارت عمل به نیت واقفین است.

فیضی در ادامه با اشاره به حکم ابلاغی مقام معظم رهبری به تولیت‌های آستان قدس رضوی و تاکید ایشان بر ورود به بحث‌های اجتماعی، افزود: در حکم رهبر معظم انقلاب برای تولیت‌ها برای اولین‌بار پس از پیروزی انقلاب ورود به بحث‌های اجتماعی آغاز شد و در این احکام از توجه به نیت واقف در محل خودش گرفته تا توجه به حاشیه شهر و مجاورت و کمک و همراهی با دولت، تاکید شده است.
 

عمل به نیات واقفین از وظایف اصلی آستان قدس رضوی است


وی ادامه داد: همچنین در این احکام به فرهنگ، هنر، کتابخانه و حوزه‌های علمیه و عمل به دستوارت در موضوع وقف و نذر توجه شده است و از همین رو ما رسیدگی به محرومین، توجه به بخشهای حاشیه شهر ، خدمت به زائران پیاده دهه آخر صفر، سرکشی به مدارس محروم، بیمارستانها، آزادی زندانیان و… را در دستور کار خود قرار دادیم.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر اینکه در همه فعالیت‌ها باید به اصول حاکم بر آستان قدس رضوی توجه شود، گفت: هیچ فعالیتی نباید این اصول را خدشه‌دار کند.

فیضی با بیان اینکه آحاد مردم مسلمان و متدین، نسبت به سازمان و ساختار آستان قدس رضوی به دلیل ارتباط مستقیم آن با نام مبارک حضرت رضا (ع) اعتماد دارند، افزود: پاسداشت این اعتماد وظیفه همه بخش‌های آستان قدس رضوی به خصوص خدمه و کارکنان است.
وی خاطرنشان کرد: امانت داری از دیگر اصول حاکم و فعالیت‌‌ هاست لذا ما امانت‌دار نیت‌های پاک مردم هستیم که عمل به آن را به من و شما واگذار کرده‌اند.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی  خطاب به حاضران در جلسه گفت: آیین خدمت، لباس خدمت و پرچم مبارک حضرت رضا علیه السلام هر کدام نحوه به کارگیری و ضوابط مرتبط با خود را دارند از همین رو حق نداریم از این عناوین در امور غیر برنامه‌ریزی شده و مصوب استفاده کنیم که زمینه بی‌احترامی به آن‌ها فراهم شود.

افزودن دیدگاه نسبت به خبر فوق: