بهره‌مندی مستقیم سالانه نیم میلیون نفر از خدمات معاونت اجتماعی بنیاد کرامت رضوی

1402/12/05 اسفند

معاون خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی گفت: رویکرد کلی کار ما بر محور محرومیت زدایی است و سالانه حدود 450 تا 500 هزار نفر از خدمات متنوع این معاونت به صورت مستقیم بهره‌مند می‌شوند.

جعفر رئیسان زاده با بیان اینکه مجموعه بنیاد کرامت و بالاخص معاونت خدمات اجتماعی مجموعه ای است که ارائه خدمات متنوع اجتماعی را در دستور کار دارد افزود: مدل ورود ما به مسایل اجتماعی متفاوت با نهادهای حاکمیتی فعال در این عرصه است.
وی گفت: منابعی به صورت یارانه‌ای از درآمدهای دولتی به صورت مستقیم و دیگر موارد در حوزه کاری ما موجود نیست بلکه به تشخیص تولیت معزز آستان قدس رضوی و در ذیل موقوفات و نذورات موارد را تنظیم کرده و این خدمات ارائه می‌شود.
معاون خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی ادامه داد: رویکرد کلی کار ما بر محور محرومیت زدایی استوار است. نگاه ما به خدمات اجتماعی به این صورت است که بتوانیم موجب توانمند سازی فرد و خروج او از فقر شویم، لذا برنامه‌های خود را بر این مبنا تنظیم می‌کنیم.
وی با برشمردن برخی از خدمات معونت اجتماعی بنیاد کرامت رضوی اظهار کرد: زیارت به عنوان یک خدمت جدی برای ما مطرح و در این راستا، طرحی با عنوان «مهر درخشان» در دستور کار است. مخاطب این طرح افرادی هستند که تاکنون به حرم مطهر مشرف نشده‎‌اند و زیارت اولی هستند و یا اینکه از آخرین زیارت آنها بیش از پنج سال گذشته و از نظر اقتصادی در دهکهای زیر پنج قرار دارند و شرط سنی آنها نیز بین 40 تا 80 سال باشد.
رئیسیان زاده افزود: مدل کار در طرح «مهر درخشان» به این صورت است که افراد متقاضی توسط دبیرخانه کانونهای خدمت رضوی در نقاط مختلف کشور شناسایی می‌شوند و با کمک خیرین و منابع داخلی هر استان هزینه رفت و آمد آنها به مشهد تامین می‌شود. ما در مشهد سه روز میزبان اسکان تغذیه و نقل درون شهری این زائران هستیم. در این طرح، سالانه 20 هزار زائر مشرف می‌شوند.
معاون خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی با بیان اینکه یکی دیگر از فعالیتهای ما در حوزه تسهیل ازدواج و تهیه جهیزیه است افزود: با توجه به کانونهای خدمت و تشکلهایی که داریم، درخواستهایی که در این قالب ارائه می‌شود وضعیت اقتصادی و اسناد ازدواج آنها بررسی می‌شود. در این طرح از کمک به تامین جهیزیه برای زوجین تا وام گره‌گشایی برای مجالس و ودیعه مسکن ارائه می‎شود. 
وی گفت: سعی ما بر این است در تامین جهیزیه کیفیت آنها ملاک عمل است و در کمترین زمان با بهترین کیفیت به نوعروسان اهدا می‌شود. سال گذشته هزار و 500 سری جهیزیه توسط بنیاد کرامت تقدیم شده است.
رئیسان زاده بیان کرد: ارائه خدمات در بخش بهداشت و درمان محرومان از دیگر فعالیتهای بنیاد کرامت رضوی است. خانواده‌هایی هستند که در موضوع هزینه درمان، مشکل دارند در این طرح پس از شناسایی این افراد به 2 صورت ارائه خدمت می‌کنیم. یک مورد خدمات شخص محور که افراد اسناد خود را ارائه می‌کنند و پس از بررسی به مراکز درمانی معرفی شده و حمایت می‌شوند و بخشی از هزینه‌های درمانی پرداخت می‌‎شود. 
وی ادامه داد: در مدل دیگر، ارائه خدمات جمعی و در قالب طرح «نذر شفا» است. در این طرح ابتدا، غربالگری درمانی انجام و نیازهای هر منطقه احصا می‌شود. سپس گروه جهادی فراخوان و همراه آنها داروخانه تامین داروهای اولیه به میزان لازم تقدیم می‌شود. سالانه 50 تا 70 اردوی جهاد سلامت انجام می‌شود که هر کدام سه تا 5 هزار ویزیت را ثبت می‌کنند.
معاون خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی افزود: موضوع بعدی، اشتغال است. برای ما این موضوع تعریف خاص خود را دارد که احصای نیاز فرد تا استعدادسنجی، مهارت آموزی رایگان، تامین تجهیزات، حمایت از فروش و همچنین معرفی به بانک جهت ارائه تسهیلات را شامل می‌شود.
وی گفت: بخشی دیگر از حمایت‌ها در خصوص ایجاد اشتغال، موضوع ارائه تسهیلات به کارفرمایان مشروط بر به کارگیری محرومان و احسان پذیران است. با توجه به امریه تولیت معزز آستان قدس، در برخی مناطق موقوفه دار یا محروم برای ایجاد اشتغال برنامه ریزی لازم در استانهای مختلف انجام شده است. 
وی افزود: کمک به تحصیل دانش آموزان و دانشجویان نیازمند و همچنین کمک هزینه تحصیلی از دیگر خدمات معاونت اجتماعی بنیاد کرامت است، آغاز هر سال تحصیلی، حدود 10 هزار بسته لوازم التحریر کامل و به اندازه مصرف یکسال توزیع می‌شود. در طول سال هم به به همین میزان به صورت مصداقی در بخش تامین الزامات تحصیلی و شهریه حمایت لازم انجام می‌شود. 
معاون خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی گفت: علاوه بر این اقدامات با توجه به امریه تولیت معزز آستان قدس، در بعضی زیرساختهای حیاتی در مناطق موقوفه دار یا محروم کشور هم به عنوان مناطق هدف برنامه ریزی کرده و کارهای مختلفی از جمله ساخت و تجهیز مدرسه، درمانگاه، مسجد و حسینیه به عنوان خدمات عام المنفعه انجام می دهیم.

افزودن دیدگاه نسبت به خبر فوق: