دوره تربیت مربی مهارت‌های ذهنی ویژه روانشناسان و مشاوران ورزشی

1402/11/14 بهمن

یکی از کاربردهای نوین روانشناسی و مشاوره ارائه خدمات تخصصی به ورزشکاران حرفه‌ای است، افرادی که در نوجوانی به روزهای اوج و افتخارآفرینی خود می‌رسند و در این مسیر با چالش‌های روانشناختی متعدد روبرو هستند.

کاربردهای روانشناسی و مشاوره در جامعه در حال پیشرفت و توسعه است و با حرفه‌ای‌تر شدن فعالیت‌ها ضرورت بهره‌مندی از متخصص مشهودتر می‌شود. یکی از کاربردهای نوین روانشناسی و مشاوره ارائه خدمات تخصصی به ورزشکاران حرفه‌ای است، افرادی که در نوجوانی به روزهای اوج و افتخارآفرینی خود می‌رسند و در این مسیر یا چالش‌های روانشناختی متعدد روبرو هستند.
استرس‌های مسابقات‌ فشارهای محیطی، محبوبیت زودهنگام و بسیاری دیگر از مواردی که می‌تواند مسیر موفقیت یک ورزشکار حرفه‌ای را تحت شعاع قرار دهد. باید توجه داشت کار تربیت بدنی فقط با جسم نیست و بعد روانی و ذهنی ورزشکاران نیز از اهمیت بسیار زیادی در موفقیت آنان برخوردار است و در بسیاری از موارد عدم موفقیت ورزشکاران حرفه‌ای ریشه‌های روانی دارد. 
بر همین اساس مرکز جامع مشاوره با مشارکت موسسه تربیت بدنی آستان قدس رضوی، مرکز آکادمی ملی المپیک ایران و هیئت پزشکی ورزشی استان خراسان رضوی دوره تربیت مربی مهارت‌های ذهنی را برنامه‌ریزی و در دست اقدام دارند.
این دوره آموزشی از 4 بهمن‌ماه سال جاری ویژه مربیان و روانشناسان ورزشی به صورت حضوری و در دو بخش تئوری و عملی در حال برگزاری است.
این دوره با هدف پرورش فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد و مربیان ورزشی برنامه‌ریزی شده است که با آموزش مهارت‌های ذهنی موثر، عملکرد تمرین و مسابقه ورزشکاران را ارتقا دهند.
نحوه ورود و شروع کار در تیم‌های ورزشی، نگرش حرفه‌ای، اعتماد به نفس ورزشی، بحث‌های مربوط به انگیزش در ورزش، ذهن‌آگاهی و آرام‌سازی در ورزش، مهارت‌های ذهنی در ورزش کودکان، اخلاق در ورزش و کاربرد دانش ورزشی برای روانشناسان ورزشی مهم‌ترین عناوین و سرفصل‌های ارائه شده در این دوره می‌باشد. 
در این دوره تخصصی از حضور و تدریس اساتید برجسته همچون دکتر سید محمد کاظم موسوی، استاد تمام دانشگاه جامع امام حسین (ع)، دکتر صابر مهری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، مجتبی تاج محمدی، مشاور روانشناس المپیک ایران و دکتر امین‌زاده دکترای روانشاسی ورزشی بهره خواهد برد.
لازم به ذکر است مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی با افتتاح کلینیک تخصصی روانشناسی و مشاوره در مجوعه تربیت بدنی آستان قدس رضوی با هدف تعامل با جامعه ورزشکاران و توسعه خدمات تخصصی به ورزشکاران حرفه‌ای پس از پایان این دوره تخصصی، آماده ارائه خدمات تخصصی یاد شده می‌باشد.

افزودن دیدگاه نسبت به خبر فوق: