احیای سنت وساطت در ازدواج به همت آستان قدس رضوی

1402/10/09 دی

فراموشی سنت‌های اجتماعی، یکی از چالش های امروز جامعه است و احیای آنها می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند؛ همچون سنت وساطت در ازدواج جوانان که آستان قدس با مسئولیت مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی آن را احیا کرده و به نتایج خوبی نیز رسیده است.

 با توجه به اینکه موضوع ازدواج یکی از مسائل مهم و کلیدی در هر کشوری است لذا با برگزاری دوره‌های آموزشی برای واسطین ازدواج در حال حاضر شبکه واسطین ازدواج را در سراسر کشور به صورت خودجوش فعال کردیم. دوره‌های آموزشی فوق تا کنون برای بیش از 5هزار واسطه گر ازدواج برگزار شده است.

بر اساس گزارشات رسمی، متاسفانه طی سال‌های اخیر با کاهش ازدواج در کشور مواجهیم که همه دغدغه مندان ایران را نگران کرده است. در همین راستا مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی طی یک بررسی کارشناسانه به دنبال اقدام محوری و یک راهکار موثر در این زمینه بود و در بررسی‌های انجام شده، توصیه رهبر معظم انقلاب مبنی بر احیای سنت وساطت ازدواج را به عنوان هدف خود انتخاب کرد.

در گذشته جوانانی که در سن ازدواج بودند در محله‌های خود توسط واسطه‌گر به یکدیگر معرفی می‌شدند و وصلت شکل می‌گرفت اما این سنت حسنه با توجه به سبک زندگی که امروزه در کشور حاکم شده است کمرنگ شده بود. بر همین اساس آستان قدس رضوی فعالیت‌هایی را که در سطح کشور در حوزه وساطت ازدواج کار کرده‌ بودند رصد و آسیب شناسی کرد تا با بهینه سازی آن، نتیجه کار را ارتقا دهد. اشکالاتی بر فعالیت‌های مشابه وارد بود؛ یک مورد اینکه مبنای کار را بر بستر فضای مجازی قرار داده بودند که شاید مورد اعتماد خانواده‌ها نباشد لذا مرکز امور بانوان و خانواده، رویکرد متفاوتی را اتخاذ کرد. در گام اول و به صورت آزمایشی در محله‌های مختلف شهر مشهد عزیزانی شناسایی شدند. ابتدا از ۱۴ رابط در شهر مشهد و از بین عزیزانی که به صورت خودجوش واسطه گری را انجام می‌دادند آغاز شد و در یک بازه زمانی به ۹۰۰ واسطه گر ازدواج رسید.
 

گسترش شبکه واسطین ازدواج به سراسر کشور

به گفته مدیر مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی، با طی شدن فرآیند مصاحبه 600 نفر از این واسطه‌ها برگزیده شدند با این دغدغه که بتوانند ازدواج را در فضای جغرافیایی خود افزایش دهند. دوره آموزشی 14 جلسه‌ای برای آنها برگزار شد تا به صورت عمومی با فضای وساطت ازدواج آشنا شوند و بدین ترتیب کم کم تبدیل به شبکه‌ای شدند که از محله‌های مختلف شهر مشهد با هم در ارتباط بودند و این باعث بالا بردن دامنه اطلاعاتی‌شان و در نهایت افزایش رقم ازدواج شد. بعد از این دوره عمومی، دوره‌ای تخصصی برگزار شد که 120 نفر از این عزیزان با قبولی در آزمون دوره مقدماتی به دوره تخصصی راه یافته و به صورت حرفه‌ای‌تر آموزش دیدند تا به مناسبات معرفی زوج‌های جوان به یکدیگر مسلط شوند. در همین راستا شبکه واسطین ازدواج به سراسر کشور گسترش یافت و شبکه‌سازی‌ها به صورت خودجوش و پویا گسترده تر شد.
 

میزبانی از زوج‌های جوان در طرح ملی «زندگی به سبک رضوی»

آغاز زندگی مشترک در حرم مطهر امام رضا(ع)، آرزوی بسیاری از جوانان بوده و هست؛ آرزویی که با برنامه‌ریزی مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی، بستر رسیدن به آن برای همگان فراهم شده و خاطره ای شیرین همراه با آموزه‌هایی برای استحکام زندگی را برای جوانان با خود دارد.
یکی از طرح‌های حوزه خانواده که از سال 95، یعنی ابتدای تاسیس مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی پایه گذاری شد، طرح  ملی زندگی به سبک رضوی بود؛ طرحی که زوج های جوان را مخاطب خود قرار داد و دلیلش هم اینکه، طبق بررسی های صورت گرفته، عمده اختلافات خانوادگی در سال‌های آغازین شکل می‌گیرد و افزایش مهارت های زوجین در این دوره، می تواند به تحکیم بنیان خانواده بیانجامد.
 

فرصتی برای همه زوج‌های جوان

در سال 95 مصوب شده بود زوجین جوانی که به زیارت حضرت مشرف می‌شوند و در حرم مطهر عقد می‌کنند بتوانند از غذای مهمانسرای حضرت متنعم شوند. اما در طرح تحولی تصمیم گرفته شد این سفره  بزرگتر شود و با تعریف پیوست خانواده‌محوری قرار بر این شد زوجین یا در حرم عقد کرده باشند و یا سال اول زندگیشان باشد و برای اولین بار به زیارت مشرف می‌شوند. 
 

سه سال همراهی با مخاطبان

همچنین مقرر شد قبل از استفاده از مهمانسرا در یک کلاس آموزشی دوساعته با موضوع مهارت آموزی در آغاز زندگی مشترک شرکت کنند. به گفته مدیر مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی، این دوره‌ها در قالب زندگی به سبک رضوی برگزار می‌شود و علاوه بر جلسه دوساعته آموزشی، بستری فراهم شده که زوج های مخاطب آن، به مدت سه سال آموزش‌ها و خدمات مشاوره را دریافت کنند. زوج‌های ساکن خراسان رضوی که فاصله نزدیکی به مشهد مقدس دارند، به جلسات آموزشی دعوت می‌شوند و زوج های ساکن دیگر استان‌ها نیز از طریق شبکه خادمیاران و کانون های خدمت رضوی در این دوره‌ها شرکت می کنند.

افزودن دیدگاه نسبت به خبر فوق:

یک نظر برای “احیای سنت وساطت در ازدواج به همت آستان قدس رضوی

  • ناشناس

    بسیار عالی و خوب اما کاش این سنت واسطه گری ازدواج هم در شهرستانها و با کمک خادمیاران نیز صورت میگرفت