مادران ارزش‌آفرین؛ حمایت بنیاد کرامت رضوی برای کارآفرینی زنان سرپرست خانوار

1402/10/09 دی

مهارت آموزی و خودکفایی بانوان سرپرست خانوار، در کنار توجه به جایگاه مادری آنها، مقوله مهمی است که آستان قدس رضوی با اجرای طرح «مادران ارزش آفرین» به هر دو وجه آن توجه داشته است.

هدف این طرح این بوده است که همه بانوانی که تمایل به حضور در حوزه اقتصاد و کارآفرینی دارند امکان مشارکت در آن را داشته باشند. آستان قدس رضوی با در نظر گرفتن مدل زن تراز اسلامی و ارزش‌های انقلاب اسلامی در حوزه کارآفرینی بانوان، طرح مادران ارزش‌آفرین را اجرایی کرده نگاه موجود در حوزه کسب و کار و کارآفرینی زن محور را با مدلی بومی جایگزین کرده است تا نقش‌های مادری و همسری نیز در این فعالیت‌ها لحاظ شود. 

در طرح مادران ارزش آفرین مخاطب اصلی بانوان بی‌سرپرست یا سرپرست خانوار هستند که این عزیزان در چهار دسته  تقسیم‌بندی شدند؛ زنانی که  تا به امروز به کسب و کار و اشتغال فکر نکرده‌اند و تحت پوشش نهادها و مجموعه‌های حمایتی بوده‌اند، زنانی که تمایل دارند شاغل شوند اما نمی‌توانند نقطه شروع کسب و کار را پیدا کنند و نمی‌دانند چه مهارتهایی را باید بیاموزند، زنانی که در حوزه ایجاد کسب و کار به شکل مبتدیانه ورود پیدا کرده‌اند اما در حوزه بازاریابی و کارآفرینی اطلاعات کافی ندارند و زنانی که به صورت حرفه‌ای در حوزه کار آفرینی مشغول هستند که این دسته در واقع همکاران آستان قدس در جهت تقویت سه دسته دیگر هستند.

طرح مادران ارزش‌آفرین با استقبال خوبی همراه شده و تاکنون در محله‌های اطراف مشهد نزدیک به 3600 نفر به عنوان مخاطب این طرح شناسایی شده اند.
 

شمین؛ شبکه مادران یاور نسل رضوی
مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی همچنین با ایجاد شبکه مادران نسل رضوی گامی اثرگذار در جهت ترویج فرهنگ فرزندآوری برداشته است. 
مدیر مرکز أمور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی در این باره گفت: شبکه مادران یاور نسل رضوی با عنوان طرح شمین رضوی شکل گرفته و در قالب آن، فعالیت های فرهنگی و اجتماعی تعریف و دنبال می شود.
 

3هزار مخاطب در نقاط مختلف کشور

دژبرد افزود: درمحلاتی که این مادران حضور دارند، حلقه‌ها و هسته‌هایی متشکل از 5 تا 8 مادر جذب شده و کارهای ترویجی را برای مادران و با همکاری یکدیگر انجام می‌دهند و کمک خواهند کرد تا ما ظرفیت مردم را برای حل بحران جمعیت به کار گیریم. وی افزود: تاکنون نزدیک به 5000 هسته شمین رضوی در استان‌ها، شهرها و محله‌های مختلف تشکیل شده است و نزدیک به 3000 نفر از این عزیزان در 20 جلسه آموزشی شرکت کرده و ماهیانه و مستمر گزارشات فعالیتشان را ارائه می کنند.

افزودن دیدگاه نسبت به خبر فوق: