نگاه متعالی آستان قدس رضوی به خانواده / ثمرات هفت سال تلاش مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی 

1402/10/09 دی

میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) در سال 95، بهترین انتخاب برای آغاز به کار مرکزی تخصصی در آستان قدس رضوی بود؛ مرکزی ویژه أمور بانوان و خانواده که با رویکرد تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده و بسترسازی برای نقش‌آفرینی اجتماعی بانوان تاسیس شد و حالا هفت سال است در راستای نگاه متعالی آستان قدس به بانوان، خدمات متعددی را مخاطبان خود ارائه می‌کند.

در آستانه سالروز ولادت حضرت زهرا(س) و روز بزرگداشت مقام زن، بر آن شدیم تا داستان تشکیل مرکز امور بانوان و خانواده در آستان قدس رضوی را مروری داشته باشیم. مرکزی که فاطمه دژبرد مدیریت آن را بر عهده دارد و جزئیات تشکیل آن را شرح داده است.
 

تاسیس مرکز در راستای رویکرد تحولی آستان قدس

دژبرد درباره چرایی و چگونگی شکل‌گیری مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی اظهارداشت: این مرکز در سال 95 به منظور ایجاد رویکرد تحولی در آستان قدس رضوی مورد توجه قرار گرفت، بر همین اساس در ابتدا رصد و شناسایی ظرفیت های موجود در حوزه زنان و خانواده در مجموعه آستان قدس رضوی و اموری که در فضای استان خراسان رضوی و سطح کشور در این حوزه مطرح بود انجام شد و تمام آنچه را که طی این سال‌ها آستان قدس رضوی در حوزه زنان و خانواده راهبری و برنامه‌ریزی کرده بود، احصاء گردید و سپس پیشنهادهایی در حوزه مسائل کلان بانوان و خانواده، اهداف و ماموریت‌ها، رویکردهای عملیاتی، ظرفیت ها و توانمندی‌های موجود و مطلوب و … ارائه گردید.

وی افزود: یکی از مهمترین برنامه هایی که در خصوص عملیاتی کردن طرح های حوزه بانوان و خانواده پیشنهاد شد، تشکیل و استقرار مرکز امور خانواده بود. تصمیم هیئت اندیشه‌ورزی که کار بررسی تاسیس این مرکز را انجام دادند بر این بود که باید جایگاهی وجود داشته باشد که هم بتواند ظرفیت‌های آستان قدس رضوی را در حوزه زنان و خانواده معرفی کند و هم بتواند در فضای کلی کشور در کنار سایر دستگاه‌ها و تشکل‌های مردمی نقش‌آفرینی کند، لذا تاسیس مرکز امور بانوان و خانواده در دستور کار قرار گرفت و مصوب شد مرکزی ذیل سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی تاسیس شود.
 

آغاز فعالیت‌ها از رواق حضرت زهرا(س)

دژبرد عنوان کرد: همزمان با میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) در سال 1395 بررسی‌های مطالعاتی و ساختارها تکمیل و برنامه سال 96 نیز تدوین شد، پیشنهادهایی همزمان به صورت موازی پیگیری شد و اتفاقات خوبی در سال 95 صورت گرفت. از جمله پیشنهادها این بود که نگاهی ویژه به فعالیت‌های فرهنگی-تربیتی بانوان در حرم مطهر شکل بگیرد که برنامه‌ای جامع نیز در این راستا تدوین و سپس مکان دقیق این رواق در حرم جانمایی شد و همزمان با تاسیس رواق حضرت زهرا (س) که در واقع رواق زیرسطحی صحن آزادی است فعالیت‌ها شکل گرفت.
 

ایجاد کانون‌های خادمیاری حوزه زنان و خانواده در استان‌ها

وی ادامه داد: سال ۹۵ به بهانه تاسیس این مرکز، فعالیت‌های خوبی در حوزه زنان و خانواده شروع شد و مسئولیت ما بیشتر کرد تا بتوانیم برنامه‌های مشخصی را در حوزه زنان و خانواده طراحی کنیم. سال ۹۶ اتفاقی که باید به سرعت رقم می‌زدیم این بود که شبکه‌ ای از بانوان را در سطح کشور ایجاد کنیم، چرا که آستان قدس رضوی در واقع در سطح کشور فعالیت می‌کند؛ لذا همزمان با اینکه فرصت خادمیاری فراهم شد و شبکه خادمیاری کشور در موضوعات مختلف در حال شکل‌گیری و تاسیس بود، در همه استان‌ها کانون‌های خادمیاری بانوان خانواده را نیز تاسیس کردیم. این عزیزان بازوان اجرایی مراکز در هر استان شدند و اکنون در همه استان‌ها و در بسیاری از شهرستان‌ها شاهد خادمیاری بانوان و خانواده هستیم که امورات مختلفی را در استان‌های خود پیگیری می‌کنند.
 

تلاش برای بسترسازی و نقش آفرینی اجتماعی بانوان 

دژبرد بیان کرد: بعد از اینکه این شبکه تاسیس شد به سراغ اجرای برنامه‌هایمان به صورت مشخص در حوزه زنان و حوزه خانواده رفتیم، در حوزه زنان با توجه به شناخت و آسیب‌شناسی که اتفاق افتاده بود هدف اصلی را بسترسازی و نقش آفرینی اجتماعی بانوان گذاشتیم. طی این چند دهه از انقلاب اسلامی پیشرفت‌های خوبی در حوزه زنان در بعد فردی و در بعد خانوادگی شاهد بودیم اما کمتر توانستیم نقش‌آفرینی زنان را در حوزه اجتماعی ساختارمند و به صورت الگو ارائه کنیم، در همین راستا و با توجه به اینکه یکی از اهداف مرکز بانوان و خانواده در حوزه زنان فراهم کردن بستر نقش‌آفرینی اجتماعی است، اولین پایه‌گذاری آن ایجاد کانون‌های خادمیاری در حوزه زنان و خانواده در کشور بود.
 

تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده

مدیر مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی با بیان این مطلب که در حوزه خانواده به صورت مشخص روی سه مولفه تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده فعاالیت می‌کنیم گفت: ناظر به هدفی که در حوزه زنان و خانواده داریم برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدتی را ذیل سیاست‌های کلان آستان قدس رضوی پیگیری و بررسی می‌کنیم. در هر سه حوزه و در هر دو موضوع زنان و خانواده رویکرد ما تولی‌گری نیست بلکه می خواهیم بستر را طوری فراهم کنیم که در واقع ما حامی باشیم و عناصری را که در حوزه زنان و خانواده می‌خواهند در کشور نقش‌آفرینی کنند توانمند نماییم. این در واقع سیاست و رویکرد کلی ما در همه فعالیت‌هایی است که از سال ۹۵ تا امروز در مرکز امور بانوان و خانواده به دنبال آن بودیم.

افزودن دیدگاه نسبت به خبر فوق: