مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی خبر داد:

حمایت آستان قدس رضوی از کارهای علمی مبتنی بر معارف دینی

1402/09/19 آذر

آئین رونمایی از کتاب «مربیگری روشمند» با حضور تولیت آستان مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی در مؤسسه دارالحدیث قم برگزار شد.

مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی در این مراسم با قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته در حوزه تدوین این کتاب اظهارکرد: این کتاب، اثری کاربردی به شمار آمده و بنیاد کرامت رضوی نیز به این اثر در ارائه خدمات اجتماعی نیازمند است.
محمدحسین استادآقا با تاکید بر این که آستان قدس رضوی از ارائه کارهای علمی مبتنی بر معارف دینی حمایت می‌کند، متذکرشد: کتاب مربیگری روشمند، اثری هم مختصر و هم کاربردی و عملیاتی است و بدون اضافه‌گویی باعث می‍‌‌‌شود تا افراد به راحتی با آن ارتباط برقرار کنند.
وی با بیان این که می‌توان سالی یک اثر همچون کتاب مربیگری روشمند تولید و به چاپ رساند، تأکید کرد: بنیاد کرامت رضوی هم به سهم خود از این گونه طرح‌ها حمایت خواهد کرد.
مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی با اشاره به 4 سازمان موثر در ساختار آستان قدس رضوی عنوان کرد: این مجموعه یکی از همین سازمان‌های چهارگانه است که بخش‌های مختلفی را همچون مرکز جامع مشاوره، مؤسسه موقوفه زائر، معاونت خدمات اجتماعی، موسسه تربیت‌بدنی، مرکز امور بانوان و خانواده، مرکز خادمیاری و… شامل می‌شود.

فعالیت 4 کلینیک مشاوره در مشهد
رئیس مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی نیز در این جلسه با اشاره به فعالیت این مجموعه گفت: با وجود این که این مرکز در سال۱۳۹۷ به صورت تشکیلات ساختاری تاسیس شده است،  سابقه فعالیت مشاوره در آستان قدس به اواخر دهه ۷۰ برمی‌گردد.
رضا آذریان با اشاره به فعالیت ۴ کلینیک حضوری در شهر مشهد با حدود ۱۵۰ نیروی مشاور افزود: همچمنین در سراسر کشور هم حدود هزار و ۱۹۸ مشاور داریم که به صورت خادم‌یاری در شهرهای مختلف در مراکز مشاوره مشغول خدمت هستند.
وی با بیان اینکه توفیق داشتیم تا الگوهای مشاوره را عملیاتی کنیم، گفت: یکی از مواردی که به شدت در کشور هم رواج دارد مشاوره‌های بی‌مبنا و غیرعلمی است ولی در این مرکز، از سالیان قبل مدلی را برای آموزش پیش از ازدواج طراحی کرده‌ایم و کارگروه ویژه داریم؛ همچنین مدل مداخله‌ای نفوذناپذیر برای زوج‌هایی که با دخالت اطرافیان مواجه هستند طراحی شده است.

الگویی برای مراکز علمی
رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث نیز در این مراسم گفت: این کار یکی از الگوهایی است که می‌توان برای همکاری مراکز و تولیت‌های مختلف ارائه شود زیرا دغدغه همیشگی ما همکاری و هم‌افزایی میان تولیت‌های مختلف در داخل و خارج کشور است و امروز شاهد یکی از این الگوهای مفید هستیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین رضا برنجکار با بیان اینکه آستان قدس رضوی یکی از نهادهای بهره‌بردار از این اثر است، گفت: این بهره‌مندی نباید صرفا به این آستان ختم شود و نهادهای دیگر مانند صدا و سیما، دفتر تبلیغات و سازمان تبلیغات اسلامی و … هم لازم است از چنین پژوهش‌هایی استفاده کنند.

طراحی مدل بومی برای مربیگری و مشاوره
در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین عباس پسندیده، نویسنده این کتاب و رئیس پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی نیز گفت: تجربه ۱۰ ساله در مرکز مشاوره آستان قدس رضوی ما را با یک خلأ بزرگ مواجه کرد. از سویی برخی افراد تخصص روانشناسی ندارند ولی دوست دارند کارهایی در عرصه تربیتی برای مردم انجام دهند و از سوی دیگر با مردم زیادی روبرو هستیم که در زندگی با مشکلاتی مواجه هستند و نیازمند راهنمایی و مشاوره در زمینه زیست درست مبتنی بر معارف اسلامی هستند؛ لذا تالیف این کتاب در این عرصه کمک خوبی است.
وی با بیان اینکه آمار نشان می‌دهد که ۳۰ درصد مردم نیازمند مشاوره هستند، افزود: روانشناسان متکفل این بخش ۳۰ درصدی هستند ولی باید برای ۷۰ درصد بقیه برنامه‌ریزی کنیم تا نیازمند مشاوره نشوند.
انتهای پیام/

افزودن دیدگاه نسبت به خبر فوق: