رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت:

جنگ جمعیتی یکی از دلایل اصلی چالش سالخوردگی است

1402/09/15 آذر

به همت بنیاد کرامت رضوی، نشست فرهنگی تسهیل‌گر جوانی جمعیت در مشهد با حضور رئیس مرکز جوانی جمعیت، خانواده، مدارس و سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و حضور حدود یکصد نفر از تسهیلگران جوانی جمعیت این مجموعه برگزار شد.

دکتر صابر جباری در این نشست که در محل سالن کنفرانس خبری موسسه تربیت بدنی بنیاد کرامت رضوی برگزار شد با قدردانی از توجه ویژه آستان قدس رضوی به موضوع جوانی جمعیت و با تاکید بر عوارض پدیده سالخوردگی اظهارکرد: هیچ کشوری نمی‌تواند مدعی تنظیم خانواده به جهت افزایش جمعیت شود، زیرا یکی از سیاست‌های آمریکا برای کنترل جمعیت، کاهش 2 تا 4 میلیارد از جمعیت جهان است.
وی با اشاره به فرازی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره اهمیت موضوع جمعیت گفت: دشمن بشریت کمر بسته تا بنیان خانواده را از بین ببرد و این مسئله‌ای است که محافل مختلف بین‌المللی با آن دسته و پنجه نرم می‌کنند.
رئیس مرکز جوانی جمعیت، خانواده، مدارس و سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر موضوع جنگ ترکیبی افزود: در حال حاضر اقتصاد، امنیت، جنگ روانی و جنگ جمعیتی 4 محور و دلیل اصلی پدیده سالخوردگی است که تمام کشورهای دنیا را درگیر خود کرده است.
وی درباره چالش‌های موضوع جمعیت تصریح کرد: در سراسر دنیا با چالش‌های متعددی رو به رو هستیم که یکی از آن‌ها اقتصاد است؛ با این حال این را باید گفت که اقتصاد مهم است اما عامل اصلی نیست.
جباری با اشاره به تاثیر پدیده مهاجرت در مسئله جمعیت نیز گفت: در حال حاضر فقط 25 درصد از ایرانی‌ها در داخل روستاها سکونت دارند و اکثر آن‌ها از روستا به شهر، از شهر به شهرستان و از کلان شهرها به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند و همین موضوع سبب مشکلات عدیده فرهنگی در کشور شده است.
وی با تاکید بر این که موضوع سالخوردگی و جمعیت و تبعات فردی و خانوادگی آن را باید به عموم مردم اطلاعرسانی کنیم، عنوان کرد: در حال حاضر حدود ۱۳ میلیون جوان داریم که در سن ازدواج هستند اما هنوز ازدواج نکرده‌اند و بنا به دلایل اقتصادی بعضا اصلا به ازدواج فکر هم نمی‌کنند.
رئیس مرکز جوانی جمعیت، خانواده، مدارس و سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: جوان امروزی ما استدلالی فکر می‌کند و مانند نسل‌های گذشته قرار نیست در یک چهارچوب ازدواج کرده و به دنبال فرزندآوری باشد؛ در نتیجه حاصل بیشتر ازدواج‌ها پدیده تک فرزندی است.
وی همچنین درباره جایگاه مادر و کرامت مادری گفت: اگر می‌خواهیم از پدیده تک فرزندی و سالخوردگی جمعیت کشور جلوگیری کنیم باید کرامت مادری را از مسیر رسانه‌های جمعی و با اقناع و توجیه آموزش بدهیم.
جباری ادامه داد: وظیفه ما تسهیلگری، اعتمادسازی و امیدآفرینی در بحث ازدواج و فرزندآوری است. ما باید این ارزش‌ها را به زبان ساده به مردم منتقل کنیم. من به تغییر نگرش و رفتار به وسیله آموزش در طی زمان باور دارم.
جباری در ادامه افزود: در راستای آموزش ما ۱۰۰ گیگابایت‌ محتوای رسانه‌ای تولید کردیم و با کمک اصحاب رسانه، نخبگان و با همکاری دولت رویه آموزش و اقناع را پیش خواهیم برد.
وی در پایان در خصوص برخورد با سقط جنین خاطرنشان کرد: ۶۰ درصد سقط جنین‌ها در منزل و به صورت خانگی انجام می‌شود، اما با سقط‌هایی که به وسیله ‌کادر درمان و با اقدامات پزشکی غیرمجاز صورت می‌گیرند برخورد جدی خواهیم کرد.

افزودن دیدگاه نسبت به خبر فوق: