مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی:

آموزش، مهمترین رکن پدافند مردم‌محور است

1402/08/18 آبان

مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی گفت: آموزش یکی از ارکان مهم و اساسی پدافند مردم‌محور در آستان قدس رضوی است.

محمدحسین استادآقا در نشست کارگروه پدافند بنیاد کرامت رضوی که با محوریت بررسی سند راهبردی پدافند مردم‌محور، برگزار شد، اظهارکرد: یکی از مهمترین وظایف پدافند مردم‌محور سازماندهی، آموزش و به کارگیری نیروهای مردمی در شرایط اضطراری و بحران‌های ناشی از حوادث و وقایعی چون سیل، زلزله و آتش سوزی است. 

وی تصریح کرد: پدافند مردم‌محور آستان قدس رضوی باید شبکه‌های مردمی و شبکه‌های خادمیاری را در سطح کشور ساماندهی کند تا اگر چنانچه در سطح استان اتفاقی بیفتد ابتدا ما از طریق شبکه استانی ورود کنیم و اگر موضوع مثل زلزله سر پل ذهاب کشوری باشد از ظرفیت خادمیاری کشوری برای امدادرسانی استفاده کنیم. 

مدیر عامل بنیاد کرامت رضوی در ادامه به وظایف کارگروه پدافند مردم‌محور اشاره و بیان کرد: تدوین نظام تصمیم، مدیریت عملیات اجرایی، بکارگیری منابع بنیاد کرامت رضوی، فرهنگ‌سازی روحیه جهادی و برقراری تنظیم روابط بین بخشی در آستان قدس رضوی و در صورت لزوم خارج از استان از مولفه‌های اصلی است که در تنظیم این سند باید مورد توجه قرار بگیرد. 

وی افزود: در سطح اقدامات نیز مواردی که باید در سند دیده شود بحث زیرساخت‌های لازم برای حفاظت از مردم، افزایش تاب‌آوری، تلاش در جهت حفظ انسجام، تامین و ذخیره‌سازی مایحتاج، مصونیت نیروهای انسانی، توسعه مشارکت‌های مردمی، ارتقا آمادگی عملیاتی پدافند مردم‌محور است. 

استادآقا اظهار کرد: یکی از مهمترین ارکان پدافند مردم‌محور بحث آموزش شامل آموزش خادمیاران و آموزش شبکه‌های مردمی است که باید به آن اهمیت خاصی داده شود چرا که در این صورت بهره‌وری کار و بحث امدادرسانی آنها به افراد آسیب‌دیده در بحرانها افزایش خواهد یافت. 

وی خاطرنشان کرد: هرچند هدایت و راهبری پدافند غیرعامل با بنیاد کرامت رضوی است، اما به منظور خدمت‌رسانی بهتر و گسترده‌تر باید از ظرفیت دیگر موسسات آستان مقدس رضوی نیز استفاده کرد.

محمد قاسمی زهان مدیر بحران و پدافند غیرعامل آستان قدس رضوی که از مهمانان این نشست بود، نیز با اشاره به حادثه‌خیز بودن کشور بیان کرد: ما باید همیشه نیروهایی آماده به خدمت و سازماندهی‌شده داشته باشیم تا در زمان وقوع بحران به ارائه خدمت به مردم بپردازند. 

مدیر بحران و پدافند آستان قدس رضوی با تاکید بر لزوم فعال کردن ظرفیتهای مردمی در این بخش اظهار کرد: مردم‌محوری، رکن رکین یک سازمان است چرا که مردم سرمایه اصلی ما هستند و تجربه نشان داده که در هر وقت در بحران‌ها و حوادث مردم پای کار آمده‌اند، موفقیت‌های بزرگی کسب شده است. 

وی افزود: قبل از اینکه حادثه‌ای رخ دهد ما باید در زمینه پیشگیری و آمادگی کار کنیم ولی به محض اینکه حادثه رخ داد پدافند غیرعامل باید پاسخگو و امدادرسان باشد چرا که اصل موضوع در این بخش، تداوم خدمت است. 

محمد قاسمی زهان با تاکید بر این که در این بخش باید نگاه مردمی حاکم باشد و فعالیت‌ها بر مبنای مردم‌محوری انجام شود، بیان کرد: بر این اساس باید نیروهای مردمی داوطلب را تقویت و آنها را سازماندهی کنیم که این سرمایه یعنی سرمایه مردمی در حد اعلا و در قالب نیروهای خادم و خادمیار در آستان قدس رضوی وجود دارد.  

وی عنوان کرد: این نیروها باید به‌درستی آموزش ببینند و تجهیز شوند تا بتوانند در هنگام وقوع حوادث و رخدادها خدمت‌رسانی کنند. 

گفتنی است؛ در این نشست سند راهبردی پدافند مردم‌محور آستان قدس رضوی بازنگری و برای طرح و بررسی در شورای عالی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل آستان قدس رضوی مورد بررسی قرار گرفت. 

افزودن دیدگاه نسبت به خبر فوق: