آستان قدس رضوی، پرچمدار خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی/ از برپایی ۹۰ موکب در ایران و عراق تا توزیع ۱۰ میلیون بطری آب

1402/06/08 شهریور

مدیر عامل بنیاد کرامت رضوی با اشاره به حضور فعال آستان قدس رضوی در ۹۰ موکب ویژه اربعین گفت: کانون‌های خادمیاری رضوی تمامی ظرفیت‌ خود را برای خدمت به زائران اربعین به کار گرفته‌اند.

محمدحسین استادآقا اظهار کرد: امسال نیز همچون سال‌های گذشته با دستور تولیت معزز آستان قدس رضوی، ستاد ویژه اربعین در این آستان تشکیل و مقرر شد کانون‌های خادمیاری رضوی برای مشارکت در برپایی حماسه حسینی پای کار بیایند که این وظیفه در حال انجام است و امیدواریم بتوانیم خادمان شایسته‌ای برای زائران اباعبدالله(ع) باشیم.
 

خدمت به زائران اربعین در ایران و عراق
استادآقا درباره جزئیات این خدمت گفت: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته در ستاد ویژه اربعین آستان قدس، خدمات بنیاد کرامت رضوی در این ایام در دو حوزه پیش‌بینی شده که بخش اول با مسئولیت صد در صدی آستان قدس در مواکب داخل کشور و بخش دوم با رویکرد حمایت از مواکب مردمی برپا شده در کشور عراق خواهد بود.
 

۳۵ موکب در ۹ نقطه مرزی کشور
وی تصریح کرد: در بخش اول، ۳۵ موکب در ۹ نقطه مرزی کشور شامل مرزهای شلمچه، چزابه، مهران، خسروی، میرجاوه، ریمدان، دوغارون و باشماق با مسئولیت کانون‌های خادمیاری استان‌ها برپا شده و خدمات مورد نیاز زائران اربعین را ارائه می‌کنند. 
 

بدرقه زائران کشورهای همسایه
به گفته او علاوه بر خدمت به ایرانیان عازم عراق، زائران کشورهای همسایه از جمله افغانستان، پاکستان و آذربایجان که از مرز زمینی ایران راهی کربلای معلی هستند نیز به عنوان گروه هدف خدمت‌رسانی تعیین شده‌اند تا با نقش‌آفرینی کانون‌های خادمیاری، شرایط تشرف آنها تسهیل شود. 
استادآقا ادامه داد: مدیریت این موکب‌ها با شبکه خادمیاری است و آستان قدس رضوی نیز در تامین مایحتاج این خدمت‌رسانی مشارکت می‌کند.
 

پیش‌بینی توزیع بیش از ۷۰۰ هزار وعده غذایی در مرز مهران
مدیر عامل بنیاد کرامت رضوی مرز مهران را نقطه محوری خدمت‌رسانی آستان قدس رضوی برشمرد و گفت: با توجه به اهمیت این نقطه مرزی در ایام اربعین و حجم بالای زائران، آستان قدس رضوی با استقرار ۴ موکب شرایط برای اسکان و پذیرایی از زائران اربعین، در زمان رفت را تسهیل می‌کند. استادآقا افزود: این موکب‎ها با همراهی و همکاری خادمیاران شش استان شامل تهران، مازندران، البرز، قزوین لرستان و شهرستان چناران استان خراسان رضوی برپا شده و مسئولیت خدمت‌رسانی را بر عهده دارد.
وی ادامه داد: همانند سال گذشته، پیش‌بینی ما برای ارائه خدمات تغذیه در مرز مهران، طبخ و توزیع بیش از ۷۰۰ هزار وعده غذایی در چهار موکب مستقر است که این مهم با استقرار دو آشپزخانه مرکزی آستان قدس در شهرستان مهران محقق خواهد شد. 
به گفته استادآقا در این مواکب همچنین یک میلیون وعده صبحانه و دو میلیون بطری آب معدنی نیز توسط خادمیاران رضوی و با مشارکت ستاد بازسازی عتبات عالیات بین زائران مسیر اربعین توزیع شود.
 

پشتیبانی از ۵۵ موکب مردمی در عراق
وی درباره خدمت‌رسانی برون مرزی بنیاد کرامت رضوی نیز گفت: علاوه بر ۳۵ موکب داخل کشور،  ۵۵ موکب برپا شده در کشور عراق نیز تحت حمایت آستان قدس رضوی است و اقلام ضروری برای میزبانی از زائران در این مواکب توسط بنیاد کرامت و با مشارکت خیران تامین می‌شود. استادآقا ادامه داد: در این موکب‌ها که از نقطه صفر مرزی و در طول مسیرهای کاظمین، سامرا و نجف اشرف به سمت کربلای معلی برپا شده، علاوه بر امکان اسکان، خدمات پذیرایی در سه وعده صبحانه، ناهار و شام به زائران ارائه می‌شود و آستان قدس رضوی برای ارائه خدمت‌رسانی بهتر، اقلامی همچون برنج و آب معدنی را به این مواکب اهدا کرده است.
 

اعزام ۵۰ خادم رضوی برای خداقوت گویی که خادمان اربعین
مدیر عامل بنیاد کرامت رضوی همچنین اعزام کاروان خادمان بارگاه منور رضوی به عراق را از دیگر اقدامات ویژه ایام اربعین برشمرد و افزود: با هدف تقویت پیوند بین عتبات عالیات ایران و عراق، در ایام اربعین حسینی ۵۰ خادم حرم امام رضا(ع) نیز با سفر به عراق، از حدود ۴۵۰ موکب مردمی عراق سرکشی خواهند داشت و ضمن خداقوت گویی به خادمان این مواکب، با گرداندن پرچم متبرک رضوی و معطر کردن مشام زائران و خادمان به عطر رضوی، حال و هوای این حماسه معنوی را دلنشین‌تر خواهند کرد.
 

۱۰ میلیون بطری آب، نذر زائران امام حسین(ع)
استادآقا اجرای پویش «نذر آب» را دیگر برنامه‌های آستان قدس رضوی در این ایام اعلام و اظهار کرد:  امسال برای دومین بار همچون سال گذشته ۱۰ میلیون بطری آب در قالب پویش نذر آب تامین شده است که  در بین مواکب خدمت‌رسانی توزیع خواهد شد.

افزودن دیدگاه نسبت به خبر فوق: