موکب امام رضایی مرز دوغارون، میزبان زائران افغانستانی اربعین 

1402/06/07 شهریور

همچون سال‌های گذشته، امسال نیز زنان، مردان و کودکان افغانستانی‌ برای همراهی با میلیون‌ها زائر امام حسین، از مسیر زمینی ایران راهی کربلا شده‌اند و خادمیاران امام رضا(ع) نیز در مرز دوغارون غبار سفر از تن آنها می‌گیرند و میزبانشان می‌شوند.

بنیاد کرامت رضوی امسال هم مانند سال‌های گذشته، با برپایی موکب‌ها، نقش پررنگ در میزبانی از زائران اربعین امام حسین(ع) دارد و علاوه بر خدمت‌رسانی به هموطنان ایرانی، مشام زائران کشورهای همسایه که از مرزهای زمینی ایران به سمت عراق راهی می‌شوند را با عطر خدمت رضوی معطر می‌کند.
 یکی از مهم‌ترین این میعادگاه‌های عاشقانه، مرز دوغارون در خراسان رضوی است که مسئولیت میزبانی از هزاران زائر افغانستانی را بر عهده دارد.
مسئول اجرایی موکب آستان قدس رضوی در نقطه مرزی دوغارون در گفتگو با آستان‌نیوز با اشاره به جایگاه ویژه و خاص این منطقه جغرافیایی در میزبانی زائران اربعین کشور افغانستان اظهارکرد: این زائران برای رسیدن به گردهمایی عظیم اربعین باید از دو مرز ایران عبور کنند و خود را به این مسیر برسانند و همین موضوع سبب این شده است که آستان قدس رضوی نیز نگاهی جدی به خدمت‌رسانی به این زائران داشته باشد.
 

امکان اسکان و پذیرایی ۳۷۰۰ زائر در حسینیه مرزی شهید سلیمانی
علی فخاری ادامه داد: خوشبختانه برای خدمت‌رسانی بهتر به این زائران، طی سال‌های اخیر  یک مکان ویژه میزبانی در قالب یک سازه در محل محوطه اداره امور اتباع و مهاجران خارجی منطقه دوغارون احداث شده و فرآیند ارائه خدمت را تسهیل کرده است. وی افزود: در گذشته، مشکلات زیادی برای پذیرایی از این زائران داشتیم که خوشبختانه با ایجاد حسینیه سردار شهید سلیمانی در این مجموعه، در سوله‌ای به مساحت 1700 متر مربع، امکان اسکان بین 3 تا 4 هزار زائر افغانستانی برای ما فراهم شده است.
 

پیش‌بینی افزایش ظرفیت میزبانی تا ۵۰ هزار زائر 
وی با بیان این که سال گذشته حدود 10 هزار زائر افغانستانی از خدمات موکب آستان قدس رضوی در مرز دوغارون بهره‌مند شدند، ادامه داد: بر اساس تفاهم‌نامه‎ای که بین کشور ایران و افغانستان به امضا رسیده است، پیش بینی می‌شود این حجم زائر تا 50 هزار نفر نیز افزایش پیدا کند.
 

تامین اقلام و طبخ غذا برای سه وعده روزانه
مسئول اجرایی موکب آستان قدس رضوی در نقطه مرزی دوغارون با قدردانی از کمک‌های بنیاد کرامت رضوی به این موکب یادآور شد: خدمات موکب دوغارون شامل تهیه و توزیع صبحانه، شام، نهار، میان وعده و آب آشامیدنی خنک بوده و برای اسکان زائران نیز تدابیر لازم اندیشیده شده است. وی اظهار کرد: از سوی آستان قدس رضوی اقلام اساسی همچون برنج و گوشت برای طبخ غذا به موکب دوغارون ارسال شده است و به محض رسیدن نخستین گروه از زائران افغانستانی مسیر اربعین، خدمات‌رسانی لازم به آن‌ها آغاز خواهد شد.

افزودن دیدگاه نسبت به خبر فوق: