دعوت بی‌منت؛ از خانه تا حرم

1404/05/12 مرداد

جعفر رئیسیان‌زاده، معاون خدمات اجتماعی بنیاد کرامت آستان قدس رضوی از جزئیات طرح بزرگ زیارت اولی‌ها سخن گفت؛ طرحی که نه‌تنها جلوه‌ای از خدمت‌رسانی بی‌منت است، بلکه به تعبیری، لبیکی عملی به دعوت امام رئوف (ع)، محسوب می‌شود.

آنها زائر اولی‌اند؛ مردمان از گوشه‌وکنار این سرزمین که سال‌ها دلشان را به صحنه‌ای از رؤیا خوش کرده بودند، اما این بار، این رؤیا با گام‌های آهسته اما مطمئن، از خانه‌هایشان تا صحن و سرای حرم آقا امتدادیافته است؛ با پرچمی از جنس مهربانی که بر آن نوشته‌اند: «خدمت از خانه تا حرم.»
جعفر رئیسیان‌زاده، معاون خدمات اجتماعی بنیاد کرامت آستان قدس رضوی از جزئیات طرح بزرگ زیارت اولی‌ها سخن گفت؛ طرحی که نه‌تنها جلوه‌ای از خدمت‌رسانی بی‌منت است، بلکه به تعبیری، لبیکی عملی به دعوت امام رئوف (ع)، محسوب می‌شود.

زیارت اولی‌ها؛ خدمتی جاری و سالانه در آستان قدس رضوی

رئیسیان‌زاده در توضیح کلیت طرح «زیارت اولی‌ها» گفت: ما در آستان قدس رضوی، زیارت اولی‌ها را یک خدمت جاری و مستمر می‌دانیم؛ خدمتی که حتی اگر هیچ نهاد و ارگانی با ما همراهی نکند، باز هم موظفیم سالانه بین ۱۵ تا ۲۰ هزار زائر را از مبدأ تا مبدأ، میزبانی کنیم.
یعنی از در خانه‌ تا بازگشت، همه‌ خدمات با ما است؛ ایاب‌وذهاب بین‌شهری، اسکان، تغذیه، حمل‌ونقل درون‌شهری، برنامه‌های فرهنگی، معرفتی و زیارتی و دیگر خدمات لازم.

به دنبال توسعه طرح زیارت اولی‌ها هستیم

او با تأکید بر اینکه که این رقم حداقلی است و بنا به پیش‌بینی‌ها، ظرفیت گسترش دارد، افزود: با حمایت نهادهای حمایتی و جلب مشارکت مردمی، به دنبال توسعه این طرح هستیم، چون نیاز محرومان کشور بیشتر از این است و ما وظیفه داریم جوابگوی آن باشیم.

ویژه‌برنامه‌ها برای گروه‌های خاص؛ از معلولان تا کارگران معادن

در کنار خدمات عمومی که رأی زیارت ارائه می‌شود، بنیاد کرامت آستان قدس رضوی هر ساله ویژه‌برنامه‌هایی نیز برای گروه‌های خاص اجتماعی، اجرا می‌کند.
رئیسیان‌زاده در این باره تشریح می‌کند: برای معلولین، بیماران صعب‌العلاج، عشایر، معلمان بازنشسته و… تاکنون ویژه‌برنامه‌های متعددی برگزار کرده‌ایم.
امسال هم دو برنامه خاص در دستور کار قرار دارد؛ یکی برای خانواده‌های دارای دو معلول به بالا که زندگی‌شان با دشواری‌های زیادی همراه است و دیگری برای خانواده‌های کارگران معادن، به‌ویژه آن‌هایی که حادثه‌دیده‌اند یا سرپرست خود را، ازدست‌داده‌اند.

زیارت اولی‌ها چگونه شناسایی می‌شوند؟

یکی از پرسش‌های مهم درباره طرح زیارت اولی‌ها، نحوه شناسایی این افراد است.
معاون خدمات اجتماعی بنیاد کرامت با اشاره به چالش‌های موجود در این زمینه، ادامه داد: شناسایی زائر اولی، عدد و رقم ساده‌ای نیست که دستگاهی بخواهد دقیق ثبت کند.
اگر بخواهیم اعلام عمومی کنیم، راستی‌آزمایی دشوار می‌شود. مثلاً کسی می‌گوید قبلاً مشرف نشده، ولی بررسی سوابق بلیت‌هایش دشوار است. برای همین ما بیشتر از طریق معتمدین محلی، دبیرخانه‌های کانون‌های خدمت در استان‌ها و شناخت‌های میدانی اقدام می‌کنیم.
بااین‌حال، آستان قدس برای حفظ عدالت در ارائه خدمات، راه‌حلی عملی دارد. ما سامانه‌ای داریم به نام “نعیم رضوان” که تمامی خدمات اعم از غذا، اسکان و… در آن ثبت می‌شود.
بنابراین هیچ زائر اولی، دو بار از این طرح استفاده نمی‌کند.
اگر کسی حتی پنج سال یا 6 سال قبل خدمتی گرفته باشد، قابل شناسایی است. این دقت در ثبت اطلاعات، باعث می‌شود خدمات به افراد جدید و مستحق واقعی، برسد.

زائر اولی کسی است که…

رئیسیان‌زاده در پایان نیز، گفت: زیارت اولی در نگاه ما کسی است که چند سال در حسرت زیارت حریم رضوی است و در برخی موارد، کسانی که بیش از پنج سال از زیارت قبلی‌شان گذشته و اکنون در دهک‌های یک تا چهار اقتصادی قرار دارند، اگر مجدد تقاضا دهند، به آن‌ها هم خدمت داده می‌شود، چون هدف ما، تداوم ارتباط دل‌های محروم با امام رئوف، است.

زیارت، بهانه‌ای برای اتصال دل‌هاست
طرح زیارت اولی‌ها، تنها یک برنامه اجرایی نیست؛ یک جریان ایمانی و اجتماعی است. باز کردن در خانه‌های امید برای مردمی که شاید تا دیروز، زیارت را رؤیای دوری می‌دیدند، اما امروز به یُمن عنایت رضوی، طواف صحن و سرای حرم را، با دل‌هایی روشن‌تر از همیشه، تجربه می‌کنند.
زیارت، بهانه‌ای برای اتصال دل‌هاست… و آستان قدس رضوی به دنبال پیوند این جریان مقدس.

افزودن دیدگاه نسبت به خبر فوق: