مشاور عمرانی بنیاد کرامت آستان قدس رضوی تشریح کرد:

از شهرستان سرباز تا سرخس؛ روایت مدرسه‌سازی در سایه کرامت رضوی

1404/04/25 تیر

در مسیر توسعه عدالت آموزشی در مناطق محروم، بنیاد کرامت آستان قدس رضوی با مشارکت ادارات کل نوسازی مدارس استان‌ها، گام‌های بلند و مؤثری در حوزه سازندگی زیرساخت آموزشی کشور برداشته است که در کنار دیگر پروژه های عمرانی این بنیاد توانسته سهم بزرگی از اقدامات آبادگر و عمرانی آن را تشکیل دهد.

اکبرپور، مشاور عمرانی بنیاد کرامت رضوی ضمن اشاره به چهار دسته کلی خدمات عمرانی بنیاد کرامت رضوی گفت: در کنار خدمات میان راهی، عام المنفعه و اقامتی، پروژه های عمرانی بسیاری ذیل خدمات آموزشی انجام می شود. از جمله مجموعه‌ای از پروژه‌های مدرسه‌سازی و فضاهای آموزشی در استان‌های مختلف کشور که با هدف ارتقای سطح دسترسی دانش‌آموزان به امکانات آموزشی ایمن، نو و استاندارد طراحی و اجرا شده‌اند.

گسترش عدالت آموزشی از شمال شرق تا جنوب شرق کشور

به گفته اکبرپور، پروژه‌های آموزشی بنیاد کرامت رضوی در قالب مدارس چندکلاسه، هنرستان‌ها و فضاهای تربیتی تعریف شده‌اند و در چهار استان   خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان متمرکز هستند.
وی با تأکید بر اینکه این پروژه‌ها در همکاری با ادارات نوسازی استان‌ها تعریف شده، گفت: در حال حاضر چند پروژه کلیدی در مناطق کم‌برخوردار در دست اجرا داریم که هم از نظر وسعت و هم از نظر ضرورت اجتماعی، بسیار حائز اهمیت هستند.

نگاهی به پروژه‌ها؛ از روستاهای خراسان تا جنوب سیستان

مشاوره عمرانی بنیاد کرامت رضوی در ادامه به مهم‌ترین پروژه‌های آموزشی بنیاد کرامت رضوی اشاره کرد و گفت: از قبیل خدمات عمرانی فعال در کشور مدرسه ۸ کلاسه روستای اسفراین با مشارکت اداره کل نوسازی استان خراسان شمالی، مدرسه ۸ کلاسه روستای کنویست خراسان رضوی، هنرستان ۱۷۰۰ متر مربعی روستای گنبدلی سرخس، مدرسه ۱۵ کلاسه مهرشهر بیرجند، مدرسه ۳ کلاسه روستای دُز شهرستان سرباز سیستان و بلوچستان، و مدرسه ۸ کلاسه قلعه‌نوی فریمان است که با هدف تمامی آنها تقویت زیرساخت‌های آموزشی منطقه و کشور است.
همچنین وی در خصوص پروژه هنرستان گندلی سرخس گفت: این پروژه از بزرگ‌ترین پروژه‌های آموزشی در حال حاضر این ، که تفاهم‌نامه آن در آستانه امضا قرار دارد.
اکبربور در توضیح ویژگی‌های این پروژه‌ها تأکید کرد: هدف ما ساخت مدارسی است که از نظر ایمنی، استانداردهای آموزشی و فضاهای پرورشی، کاملاً متناسب با نیازهای روز دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار باشند. این پروژه‌ها با رویکرد مشارکتی میان بنیاد کرامت رضوی و ادارات نوسازی طراحی شده‌اند تا از منابع محلی نیز بهره‌برداری شود و هزینه‌ها بهینه گردد. همچنین در انتخاب مناطق، شاخص‌هایی چون میزان محرومیت، پراکندگی جمعیت دانش‌آموزی، نبود فضای آموزشی مناسب و دوری از مراکز شهری لحاظ شده است.

مدرسه‌سازی، پایه‌گذار عدالت پایدار

بنیاد کرامت رضوی با این اقدامات، نقش فعالی در جبران نابرابری‌های آموزشی ایفا می‌کند و گامی مؤثر در تحقق مأموریت‌های اجتماعی آستان قدس رضوی برمی‌دارد. این پروژه‌ها نه‌تنها فضاهای فیزیکی آموزش را توسعه می‌دهند، بلکه امید به آینده را در دل خانواده‌ها و کودکان مناطق محروم زنده می‌کنند.

افزودن دیدگاه نسبت به خبر فوق: