مرور برنامه‌ها و خدمات بنیاد کرامت آستان قدس رضوی در حوزه حمایت از خانواده و فرزندآوری؛

دغدغه‌‌ی بنیاد کرامت آستان قدس رضوی؛ جوانی ایران

1402/03/01 خرداد

اینکه ایران اسلامی باید جوان بماند و کانون خانواده، گرم‌ترین و مطمئن‌ترین پناه برای همه مردم آن باشد، آرمان و هدفی است دست‌یافتنی که آستان قدس رضوی، با وجود نداشتن مسئولیت اجرایی در این حوزه، به دلیل مسئولیت اجتماعی و فرهنگی خود، برای تحقق آن، اقدامات و خدمات گسترده‌ای را برنامه‌ریزی کرده و در کنار نهادهای متولی بوده است.

 خدمات کریمانه خادمان و خادمیاران رضوی در این عرصه، با محوریت بنیاد کرامت رضوی پایه‌گذاری شده و کانون‌های خدمت و خادمیاری سراسر کشور، ظرفیت حداکثری خود را برای ارائه این خدمات و جلب مشارکت خیران پای کار آورده‌اند.


اهدای تسهیلات ازدواج و جهیزیه

اولین حوزه این خدمت، فراهم کردن مقدمات ازدواج و تشکیل خانواده زوج‌های جوان، با اولویت خانواده‌های احسان‌پذیر است که در قالب اهدای تسهیلات ازدواج و جهیزیه انجام شده است. تا کنون با عنایت حضرت رضا علیه السلام بیش از 6 هزار زوج در سراسر کشور از این حمایت آستان قدس رضوی بهره مند شده و زندگی مشترک خود را آغاز کرده اند.
 

تربیت تسهیلگران و مبلغان در کارگاه‌ آموزشی «ایران جوان»
با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در حوزه جوانی جمعیت، برنامه‌های آستان قدس رضوی حول محور خانواده، دغدغه‌های مهم جمعیتی و ضرورت جوان ماندن ایران اسلامی را هم مد نظر داشته و این مهم را در چند محور دنبال کرده است. 
فعالیت های فرهنگی این حوزه با برگزاری کارگاه های آموزشی «ایران جوان» دنبال شده که در قالب آن، با مشارکت مساجد، نیروهایی از بدنه مردم به عنوان مبلغ و تسهیل‌گر جوانی، تربیت و مسئولیت جهاد تبیین این عرصه را عهده‌دار شده اند. فرهنگسازی درباره اهمیت ازدواج و فرزندآوری، تبیین آسیب‌های سالمندی کشور و تقویت باورمندی به اهمیت جوانی جمعیت، مهمترین محورهای فعالیت این تسهیلگران در گروه‌های اجتماعی همچون مدارس، مساجد و حسینیه‌ها بوده است. دیگر تلاش فرهنگی این عرصه، امضای تفاهم نامه همکاری با دانشگاه علوم پزشکی مشهد بوده تا با اتکا به آن، آستان قدس رضوی با حمایت وزارت بهداشت، فعالیت‌های مشترک گسترده‌تری در حوزه حوزه جمعیت و سبک زندگی سالم اسلامی ایرانی داشته باشد.
 

احداث بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور
در کنار خدمات تبیینی و فرهنگی، آستان قدس رضوی از توجه به حوزه نیازهای درمانی مرتبط با فرزندآوری نیز غافل نبوده و با سرمایه‌گذاری گسترده، زمینه بهره‌مندی زوج‌های نابارور از خدمات دولتی مورد نیاز را فراهم کرده است تا از این مسیر نیز گامی برای جوان ماندن ایران اسلامی بردارد. احداث بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور در بیمارستان فوق تخصصی رضوی، کلان پروژه تعریف شده در این حوزه است که به سرعت در حال تکمیل بوده و با بهره برداری از آن، روزانه حداقل 60 متقاضی از خدمات آن بهره‌مند خواهند شد. 
 

احداث و تجهیز مرکز درمان ناباروری میلاد
اقدام دیگر آستان قدس رضوی که با دستور و تأکید تولیت این آستان عملیاتی شد، احداث و تجهیز مرکز درمان ناباروری میلاد در بیمارسـتان موقوفه امام رضا علیه السلام مشهد بود که اسفندماه 1401 به بهره برداری رسید. این مرکز که با ۱۵۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری، ۱۵۰۰ متر مربع مساحت و در سه طبقه احداث شده، دارای سه اتاق عمل و تجهیزات پزشکی مدرن است و طبق پیش بینی، روزانه ۱۵ زوج در این مرکز با تعرفه دولتی تحت درمان قرار خواهند گرفت.
 

رویداد ملی «شکوه مادری» و ادای احترام به مقام مادر
حمایت آستان قدس رضوی از فرزندآوری، رویکرد فرهنگی ویژه ای هم داشته که در قالب رویداد ملی «شکوه مادری» دنبال شده است. جامعه هدف این رویداد که طی سه سال گذشته، 91 هزار مخاطب از سراسر کشور داشته، مادرانی هستند که با کمتر از 40 سال سن، سه فرزند یا بیشتر دارند و با ایفای نقش مهم مادری، کانون خانواده خود را گرم‌تر و دغدغه‌های جمعیتی کشور را، به سهم خود کمتر کرده‌اند. 
گام دیگر این خدمت، حمایت ویژه آستان قدس رضوی برای کمک به اقتصاد خانواده‌ها و حمایت از زنان سرپرست خانواده است که با آموش مهارت، تامین نیازهای راه‌اندازی کسب و کار و برپایی بازارچه‌های حمایتی، به تقویت بنیان اقتصادی این خانواده‌ها کمک شایانی کرده است.

افزودن دیدگاه نسبت به خبر فوق: