شب به یادماندنی برای ساکنان یک اردوگاه و امید ۴۰۰ دختر و زن آسیب دیده به عنایت حضرت رضا(ع)

1401/09/20 آذر

خادمان و خادمیاران حضرت رضا(ع)، در شام شهادت حضرت زهرا(س)، 400 میهمان ویژه داشتند؛ زنان و دخترانی که هیچگاه تصور نمی‌کردند در تلخ‌ترین و سیاه‌ترین روزهای زندگی‌شان، که حتی از خانه و خانواده هم طرد شده‌اند، گرد سفره‌ای بنشیدند که به نام حضرت رضا(ع) و مادرشان حضرت زهرا(س)، متبرک شده است.

 زائران و مجاوران بسیاری توفیق نشستن بر خوان پربرکت حضرت رضا(ع) را داشته و دارند، اما خادمان این آستان در بنیاد کرامت رضوی همیشه بر این باورند که نباید مخاطبان خاص را هم از یاد برد؛ مخاطبانی که زیر آسمان مشهد زندگی می کنند اما گاه پاهایشان، گاه دلهاشان و گاه باورشان، آنها را از شمیم معطر حرم و برکت زیارت و دخیل بستن دور کرده است.

میزبانی از ۴۰۰ دختر و زن آسیب دیده اجتماعی
بنیاد کرامت رضوی برای شام شهادت حضرت زهرا(س)، میزبانی از گروهی از این مجاوران امام رضا(ع) را انتخاب کرد؛ گروهی شامل 400 نفر از دختران و زنانی که آسیب‌های اجتماعی گریبان گیرشان شده، تا جایی که نه خانه ای برای زندگی دارند و نه خانواده‌ای برای حمایت. برخی‌شان گرفتار اعتیادند و برخی برچسب «دختر فراری» خورده اند. با این حال و با همه این آسیب ها، وقتی پای صحبت‌هایشان می‌نشینی، می‌فهمی که هنوز امید به زندگی دارند، امید به بهبودی، امید به عنایت امام رضا(ع)… . به همین خاطر است که خادمان و خادمیاران حضرت، خدمت به آنها را هم وظیفه خود می‌دانند، وظیفه‌ای شاید سنگین‌تر و ارزشمندتر از بسیاری از خدمت‌های همیشگی.
 

گرفتاری در دام اعتیاد پس از  جدایی والدین 
فقط 22 بهار از عمر«مهسا» می گذرد و هرچند باید مثل خیلی از هم سن و سالانش، در تکاپوی تحصیل، ورزش و ازدواج بود اما سرنوشت دیگری برایش رقم خورد و پس از طلاق پدر و مادر و گرفتار شدن به دام اعتیاد به مصرف شیشه، شب ها و روزهای بسیاری را در خیابان و بدون سرپناه گذرانده است. او یکی از دخترانی است که لقب «دختر فراری» گرفته و تصویری نادرست از او در ذهن بسیاری شکل گرفته است، اما وقتی پای صحبت هایش می نشینی، در کنار روایت‌های تلخ و دردناک از کارتن خوابی و اعتیاد، خاطرات شیرینی هم از سفرهای دوران کودکی به مشهد دارد، سفرهایی همراه با زیارت امام رضا(ع) و دویدن‌ها و بازی کردن‌ها در صحن‌های حرم. 
این خاطرات شیرین اگرچه سالهاست برایش تکرار نشده و آسیب‌های اجتماعی، راهش را از زیارت و توکل دور کرده، اما وقتی به مجلس روضه شام شهادت حضرت زهرا(س) و نشستن بر سفره متبرک امام رضا(ع) دعوت شده، همه آن خاطرات و امیدهای کودکی دوباره برایش تداعی شده و او را به اینجا کشانده است.

خادمان آقا، شما را هم می‌بینند
مرکز بهزیستی در ساغروان، هم زمان با شب جمعه و مصادف با شام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، محل برگزاری محفلی بود که میهمانانش دختران و بانوان آسیب دیده اجتماعی بودند و مدیریت امور مجاوران بنیاد کرامت رضوی با اجرای مرحله دیگری از طرح «سفره کرامت»، 400 بانوی ساکن این اردوگاه را پای سفره با برکت و کرامت امام هشتم(ع) نشاند.

 مدیر امور مجاوران بنیاد کرامت رضوی در این باره گفت: در شام شهادت زهرای اطهر(س)، 400 نفر از دختران فراری و زنان کارتن خواب در مراسم عزاداری با حضور خدام کشیک حرم مطهر رضوی شرکت کردند و ضمن اهدای بسته های متبرک، با غذای گرم از آنان پذیرایی شد. 

هادی غلامی افزود: تلاش‌ها بر این بود که این عزیزان گمان نکنند که از شهر امام مهربانی‌ها(ع) طرد شده و از جامعه دور افتاده اند، بنابراین در شام شهادت زهرای اطهر(س)، میزبان آنها شدیم.
 

فراهم شدن امکان تشرف مددجویان به حرم مطهر 
زیباتر آنکه، با هماهنگی بنیاد کرامت رضوی، سازمان بهزیستی و دادگستری استان، امکان تشرف این بانوان به زیارت حرم مطهر امام رضا(ع) نیز فراهم خواهد شد و در کنار حس و حال معنوی ایجاد شده با برگزاری این محفل عزاداری، شوق زیارت هم امید بازگشت دوباره به زندگی را در این گروه از مجاوران آسیب دیده بیشتر خواهد کرد.

افزودن دیدگاه نسبت به خبر فوق: