روایتی از نمایشگاه موفق محصولات بانوان کارآفرین در باغ اردوگاه خاتون / طعم شیرین کارآفرینی

1401/08/22 آبان

روایتی از نمایشگاه موفق محصولات بانوان کارآفرین در باغ اردوگاه خاتون / طعم شیرین کارآفرینی

اینجا تصاویر دلگرم‌کننده و زیبایی از زندگی، تلاش، اراده و نوآوری به چشم می‌آید؛ جایی که غرفه‌های رنگارنگ و متنوع، شما را به خود فرا می‌خوانند و در هر غرفه، چشم به تماشای یک محصول خلاقانه و کارآمد خیره می‌شود. نمایشگاه و بازارچه محصولات پاییزه بانوان نوآور و کارآفرین در مجموعه اردوگاهی باغ خاتون، نه نقطه پایان بلکه ایستگاهی است که ثمره حمایت‌های مرکز بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی از زنان سرپرست خانوار را به رخ بینندگان می‌کشد.


عرضه محصولات 55 بانوی کارآفرین؛ از صنایع دستی تا پوشاک
آن‌طور که معصومه باعدی، رئیس اداره امور اجتماعی مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی می‌گوید، غرفه‎داران این نمایشگاه، 55 بانوی کارآفرینی هستند که در حوزه‌های مختلف از مواد غذایی گرفته تا پوشاک و صنایع‌دستی فعالیت می‌کنند. بعضی از آنان، کارآفرینانی هستند که بالغ بر 20 کارگر در واحد تولیدی‎شان مشغول به فعالیت هستند و برخی دیگر هم در قالب کسب‌وکار خانوادگی، خانه‌های خود را به کارگاه‌های کوچک و پررونقی تبدیل کرده‌اند که در آن‌ها، تلاش اعضای خانواده، رزق حلالی را بر سفره‌هایشان می‌نشاند.
یکی از مزیت‌های بارز این نمایشگاه که در مواجهه اول مایه شگفتی بازدیدکنندگان شده، قیمت به‌صرفه و مناسب محصولات است تا همان‌طور که شیرینی خرمایی خانگی به قیمت هر کیلو کمتر از 25 هزار تومان به فروش می‌رود، غرفه‌های پوشاک هم به نمایندگی از مزون‌های خانگی، لباس‌های رنگارنگ، زیبا و البته منطبق با پوشش اسلامی را به قیمت خیلی کم عرضه کنند. 
مسئول یکی از این غرفه‌ها که به‌طور خاص به ارائه زیورآلات می‌پردازد، دراین‌باره می‌گوید: حضور در این نمایشگاه به خاطر عرضه محصولات و معرفی توانمندی‌هایی بود که به وجود آمدن آن را مدیون حمایت‌های مادی و معنوی بنیاد کرامت رضوی هستیم؛ چه در قالب وام‌های کارآفرینی و تسهیلات بدون بهره‌ای که زیرساخت کارگاه‌ها را ایجاد کرد و چه با دوره‌های آموزشی و مشاوره‌های کسب‌وکار که مسیر کارآفرینی و نوآوری را برای ما هموار کرد.
البته نباید از یاد برد که برپایی چنین نمایشگاه‌هایی، بستر مناسبی هم برای ارتباط گرفتن بازدیدکنندگان و تولیدکنندگان است تا این بانوان کارآفرین به‌موازات فروش در نمایشگاه پاییزه، مشتری‌های ثابت خود را هم پیدا کنند. 


سرمشق خودکفایی در غرفه مشاوره
باغ اردوگاه خاتون، حدود یک ماه پیش از برگزاری این نمایشگاه هم میزبان رویداد دیگری در راستای سیاست‌های حمایتی و اشتغال‌زایی مرکز بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی بود. جایی که به مدت 9 روز، یک دوره توانمندسازی ویژه، زیرمجموعه طرح بانوان رهروی انقلاب اسلامی یا به‌اختصار «برهان» در آن برگزار و آن دسته از بانوان سرپرست خانواری که در حوزه کسب‌وکار و اشتغال فعالیت داشتند؛ با جدیدترین راهکارهای نوآورانه برای رونق فعالیت‌های اقتصادی خود آشنا شدند.
بر همین اساس، برای کسانی که از نمایشگاه پاییزه بانوان کارآفرین بازدید کرده‌اند، یک غرفه متفاوت در انتهای راهروی سمت چپ این نمایشگاه بیش از همه جلب‌توجه می‌کند. غرفه‌ای که محصول آن نه کالا بلکه «خودباوری» و دانش «چگونه شروع کردن» بود و رئیس اداره امور اجتماعی مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی درباره آن می‌گوید: یکی از اهداف برپایی نمایشگاه پاییزه این است که ارتباط بانوان کارآفرین و خصوصاً رابطان کارآفرینی با مرکز بانوان و خانواده بنیاد حفظ شود. این بانوان همان کسانی هستند که به‌طور خاص در مساجد منتخب مشهد آموزش می‌بینند و تبدیل به مشاوران کسب‌وکار می‌شوند و غرفه ای از نمایشگاه پاییزه امسال هم به این بانوان اختصاص یافته تا در یک فضای اختصاصی، راه و چاه تبدیل سرمایه به یک کسب‌وکار مولد را به بانوان متقاضی تعلیم دهند.
هرچه باشد، نمایشگاه پاییزه بانوان نوآور و کارآفرین فرصت مناسبی بود تا امکان فروش، بازاریابی و ارتباط‌گیری با مسئولان به‌طور هم‌زمان برای این بانوان فراهم شود اما در این میان نباید از یاد برد که در سایه این رویدادهاست که تولیدکنندگان با یکدیگر هم ارتباط برقرار می‌کنند و با جدیدترین خواسته‌های مشتریان هم آشنا می‌شوند. دلگرم‌کننده است که بدانیم بنیاد کرامت رضوی همچنان در اجرای این سیاست‌های حمایتی مصمم است و می‌توان امیدوار بود که نمایشگاه پاییزه امسال و رویدادهای مفید بعد از آن، نقطه عطفی برای توانمندسازی بانوان مشهدی باشد.

افزودن دیدگاه نسبت به خبر فوق: