ظرفیت 5500 نفری زائرشهر و زائرسرای رضوی در خدمت زائران نوروزی

1401/01/11 فروردین

با توسعه و تجهیز مجموعه‌های اقامتی زائرشهر و زائرسرای رضوی، در هر شبانه‌روز ایام نوروز، ۵۵۰۰ زائر در این دو مجموعه اسکان داده شده و از خدمات رفاهی آستان قدس رضوی بهره‌مند می‌شوند.

حضور میلیونی عاشقان حضرت رضا(ع) طی نوروز امسال، بار دیگر ضرورت فراهم کردن امکانات لازم برای میزبانی از آن‌ها، به ویژه در حوزه اسکان را نشان داد و مشخص شد که سرمایه‌گذاری آستان قدس رضوی در این زمینه درست و مدبرانه بوده است.
زائرشهر رضوی در منطقه طرق و زائرسرای رضوی در بلوار چمن، دو مجموعه اقامتی زائران حضرت رضا(ع)، با اولویت خدمت به زائران کم‌برخوردار است که به همت آستان قدس رضوی احداث شده تا کمک حال دستگاه‌‌های خدمت‌رسان در حوزه اسکان زائران علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) باشد.
این روزها نیز که با پشت سر گذاشتن دو سال کرونایی، خیل گسترده زائران راهی مشهد مقدس شده‌اند، آستان قدس رضوی با آمادگی کامل و افزایش ظرفیت‌های اقامتی خود در خدمت زائران حضرت رضا(ع) است. 
به همین منظور، از آغاز سال نو، مؤسسه موقوفه خدمات زائر، زیر نظر بنیاد کرامت رضوی، علاوه بر ۲۱ مجتمع میان‌راهی در مسیرهای منتهی به مشهد، در سطح شهر نیز زائرشهر و زائرسرای رضوی را برای میزبانی از زائران تجهیز کرده است.

پذیرش از طریق سامانه ملی ۱۴۶۰
زائران از چند روز مانده به نوروز، از طریق تماس با سامانه ملی۱۴۶۰ برای پذیرش اقدام کردند و با توجه به استقبال گسترده، همه ظرفیت این دو مجموعه، شامل ۳۵۰۰ تخت زائرشهر و ۲۰۰۰ تخت زائرسرای رضوی در هر شبانه‌روز، تکمیل شد تا در تعطیلات نوروز به طور کامل در خدمت مشتاقان زیارت باشد.

تقویت تمهیدات بهداشتی با کمک خادمیاران
مدیر عامل مؤسسه موقوفه خدمات زائر رضوی به خدمات ارائه شده در زائرشهر رضوی اشاره و اظهار می‌کند: از مهمترین اقدامات در ایام تعطیلات، رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراکز اقامتی است و به همین دلیل، در کنار خدمت رسانی پرسنل فعال در زائر شهر رضوی، ۵۰ خادمیار استانی نیز در حوزه امورات بهداشتی و نظافت اماکن همکاری می‌کنند.

حمل‌ونقل رایگان زائران تا حرم مطهر
حمزه سپهریان ادامه می‌دهد: حمل و نقل رایگان زائران توسط 6 دستگاه اتوبوس از ساعت 6 صبح تا ساعت 20 از محل زائر شهر تا حرم مطهر رضوی، استقرار شبانه‌روزی اورژانس و هماهنگی با کلانتری منطقه طرق برای تقویت امنیت، از جمله خدمات ارائه شده در این مجموعه است.

پخت روزانه ۵ هزار قرص نان توسط نانوایان خادمیار
وی می‌افزاید: علاوه بر آن، از روز اول عید، یک گروه جهادی از صنف نانوایان شهر مشهد با هماهنگی مؤسسه موقوفه زائر رضوی، در بخشی از زائر شهر مستقر شده و روزانه با پخت و توزیع حدود پنج هزار قرص نان رایگان در خدمت زائران هستند. 

میزبان مردم طرق از زائران
مدیر عامل مؤسسه موقوفه خدمات زائر رضوی به اقدامی متفاوت برای تکریم مهمانان حضرت رضا(ع) هم اشاره و اظهار می‌کند: با توجه برودت هوا در نوروز امسال و افزایش نیاز اسکان زائران، با وجود تکمیل شدن ظرفیت زائرشهر رضوی، همچنان شمار زیادی از زائران با تقاضای محل اسکان به این مجموعه مراجعه داشتند و از آنجایی که همواره مسئولان آستان قدس رضوی در جهت تهیه همه امکانات رفاهی و خدمت‌رسانی به زائران در حد مقدورات تلاش می کنند، با پیگیری‌ و هماهنگی صورت گرفته، امکان اقامت زائران بی سر پناه در سه سالن ورزشی، در مجموع به ظرفیت یک هزار نفر، و نیز 10 مسجد شهرک طرق، برای اسکان این زائران فراهم شد تا سلامت، امنیت و مهم‌تر از آن، کرامت مهمانان حضرت رضا(ع) حفظ شود.

افزایش ۵۰۰ تخت جدید به ظرفیت پذیرش زائرسرای رضوی 

اما در این روزها، در زائرسرای رضوی نیز همچون زائرشهر، همه چیز مهیای میزبانی کریمانه از زائران آقا بوده است.
در آخرین روزهای سال 1400 و همزمان با اعیاد شعبانیه بود که به همت بنیاد کرامت رضوی، فاز جدید زائر‌سرای رضوی افتتاح و تعداد تخت‌های این زائر‌سرا از ۱۵۰۰ به ۲۰۰۰ تخت افزایش پیدا کرد. پیش از این، ۱۲ بلوک زائرسرای رضوی با ظرفیت پذیرایی ۱۵۰۰ تخت در اختیار زائران قرار داشت که با افتتاح ۴ بلوک جدید، از نوروز امسال در مجموع ایم تعداد به دو هزار تخت رسید.
سپهریان به مجموعه خدمات و امکانات زائرسرای رضوی هم اشاره می‌کند و می‌گوید: این زائرسرا که شامل ۱۶ بلوک است شامل سوئیت‌هایی است که به تمامی امکانات رفاهی و اقامتی از جمله تلویزیون، یخچال، سرویس بهداشتی، سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی و … مجهز است.
به گفته او، زائران اسکان یافته در این مجموعه نیز مانند زائرشهر رضوی از خدمات رفاهی همچون خدمات بهداشتی و حمل و نقل رایگان تا حرم مطهر رضوی برخوردار هستند. 

ظرفیت ویژه برای زائران کم بضاعت و زیارت‌اولی
مدیر عامل مؤسسه موقوفه خدمات زائر رضوی همچنین یادآور می‌شود: در کنار ظرفیت در نظر گرفته شده برای پذیرش عموم زائران از سراسر کشور، همواره بخشی از ظرفیت دو مجموعه زائرسرا و زائرشهر رضوی برای ارائه خدمات رایگان به زائران کم ‌بضاعت و بی سرپناه و نیز زیارت اولی‌ها از اقصی نقاط کشور اختصاص داده می‌شود که به صورت ویژه در ایام نوروز امسال نیز روزانه بین 10 تا 15 خانواده شناسایی شده، در زائرشهر و زائرسرای رضوی اسکان می‌یابند.

افزودن دیدگاه نسبت به خبر فوق: