بنیاد کرامت رضوی؛ دست در دست محرومان از اشتغال‌زایی برای 4 هزار نفر تا جمع‌آوری 3 هزار میلیارد ریال کمک برای آسیب‌دیدگان کرونا

1400/10/12 دی

رد پايش همه‌جا ديده مي‌شود؛ در همه نقاط محروم و کم برخوردار کشور. در خدمت‌گزاری حاضر است و فرقي هم نمي‌کند اين خدمت عمراني و زيرساختي باشد، يا معيشتي و اجتماعي و فرهنگي و درماني و در جهت اشتغال‌زايي و توانمندسازي.

صحبت از بنياد کرامت رضوي است که در این سال‌ها حضورش در همه نقاط محروم کشور که نيازمند خدمات‌رسانی جهادي باشد، پررنگ شده است. براي اطلاع از نوع و ميزان اين خدمات با محسن عقدایی، مدیر امور محرومین معاونت خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی به گفت‌وگو نشستيم.

عقدايي با ارائه گزارشی از جزئیات اجرای این پروژه‌ها در 3 سال اخير به ما مي‌گويد: مهم‌ترین اقدام اين معاونت در حوزه اشتغال‌زایی و کمک به توانمندسازی اقشار کم‌بضاعت در شماری از استان‌های کم برخوردار کشورمان بوده است. بخشی از این خدمات، پس از سیل سال 98 در استان‌های گلستان، لرستان، خوزستان و سیستان و بلوچستان ارائه شد. در این زمان برای ایجاد اشتغال و حمایت از مردم آسیب‌دیده، راه‌اندازی دامداری‌های 20 رأسی دام سبک خانگی در این سه استان در دستور کار قرار گرفت. همچنین در خوزستان ایجاد واحدهای دامداری دام سنگین و گاومیش پيگيري شد که البته یکی از دلایل ما برای این کار، علاوه بر حمایت از آسیب‌دیدگان، کمک به رفع نیازهای این حوزه در کشور بود. به عبارتي در شرایطی که کشورمان در حوزه پرورش دام و تأمین نهاده‌های دامی دچار مشکل است، غالب اقدامات ما در زمینه ارائه تسهیلات کارگشایی است و برای ارائه آن و راه‌اندازی مشاغل جدید، مدلی از زنجیره تولید تعریف شد، طوری که با ایجاد واحدهای دامپروری با ارائه تسهیلات اعطایی و کمک مشاورین پروژه، برای افرادی که کارشان در اثر سیل از دست رفته بود، مجدداً شغل ایجاد شد.

کمک به اشتغال مولد
عقدايي يادآور مي‌شود که با هدف کمک به مردم سیستان و بلوچستان که به خاطر خشکسالی‌های چند سال اخیر دچار آسیب شده‌اند، ضمن ایجاد 100 واحد دامداری دام سبک در شهرستان زابل، برای تأمین زنجیره تولید نیز یک کارگاه خوراک دام در شهرستان بمپور ایجاد شد و مطابق برنامه ریزی‌های  انجام شده، فرایند کشت، برداشت و تبدیل محصول به خوراک دام انجام می‌شود.

اا
اهدای دام سبک به سیل زدگان شهرستان آق قلا با هدف اشتغالزایی

اشتغال‌زایی برای 4 هزار نفر
مدیر امور محرومین معاونت خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی مي‌گويد: در راستاي تأمین زنجیره تولید، همچنين دو گله پشتیبان دام سبک در شهر مشهد و استان سیستان و بلوچستان تشکیل شد تا از طریق اقدامات اصلاح نژادی، ضریب بره‌زایی دام‌ها افزایش یابد و به زنجیره گوشت کشور کمک شود. براي  اجراي اين اقدام کليدي با تخصیص اعتبارات مناسب از سوی آستان قدس رضوی، نسل خالص دام دوقلوزا در خراسان رضوی پرورش پیدا کرد و از این طریق، ضریب بهره‌وری طرح‌های اشتغال‌زایی بنیاد کرامت رضوی افزایش چشمگیری یافت. حالا با گذشت سه سال از راه‌اندازی، این واحدها به پایداری اقتصادی رسیده‌ و در مجموع با صرف اعتباری بالغ بر یک هزار و 200 میلیارد ریال زمینه اشتغال‌زایی بیش از 4 هزار نفر در مناطق کم برخوردار کشور فراهم شده است.

توانمندسازي بانوان
عقدايي درخصوص اجراي طرح‌هاي توانمندسازی بانوان هم اين‌چنين مي‌گويد: طی تفاهمی بین بنیاد کرامت رضوی با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در 8 استان کشور بالغ بر 400 نفر با اعتبار 80 میلیارد ریال تسهیلات دریافت کردند. این تفاهم با هدف احیا و راه‌اندازی مشاغل مرتبط با صنایع دستی به امضا رسید و مشمولین این تسهیلات نیز زنان سرپرست خانوار و آسیب دیدگان از کرونا هستند.

با کمک خادمیاران رضوی
و اما مجريان طرح‌هاي ملي بنياد کرامت رضوي در استان‌هاي مختلف، شبکه خادمیاری و کانون‌های خدمت رضوی است که در 31 استان کشور فعال هستند. این کانون‌ها به صورت مردمی و تخصصی در جهت تسهیل امور و پیشبرد اهداف پروژه‌های تعریف شده در بنیاد جهت حمایت از اقشار محروم فعالیت دارند و با معاونت خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی در ارتباط هستند.
عقدايي مي‌گويد با کمک اين کانون‌هاي مردمي و حسب دستور رهبر معظم انقلاب برای رزمایش مواسات و همدلی مؤمنانه، پویشی ملی با عنوان «سفره مهربانی» در دستور کار بنیاد کرامت رضوی قرار گرفت و این پویش با استقبال مردمی در چهار مرحله تداوم پیدا کرد و قریب به 2 میلیون بسته معیشتی تأمین و توزیع شد.

ص
اجرای طرح بزرگ سفره مهربانی

پویش‌‌هاي پربرکت سفره مهربانی
جامعه هدف مرحله اول سفره مهربانی، استان‌های کرمان، خوزستان و سیستان و بلوچستان بودند که از سیل دچار آسیب شده بودند. در مرحله دوم این پویش، سطح بیشتری از کشور را تحت پوشش قرار داد. در سفره مهربانی 3 نیز با مشارکت خیرین و آستان قدس رضوی، اقدام به تهیه و توزیع کارت اعتباري بين محرومین شد و مبلغی بالغ بر 250 میلیارد ریال آورده این مرحله از پویش بود. پس از آن مرحله چهارم پویش سفره مهربانی با قوت بیشتري در سطح ملی آغاز شد که در نتیجه این مرحله، بالغ بر 2 هزار میلیارد ریال از محل کمک‌های مردمی و نیکوکاران جمع‌آوری و 500 هزار بسته ارزاق معیشتی بین اقشار بی‌بضاعت کشور توزیع شد. این حرکت ملی هم به نام حضرت رضا(ع) بود که به گفته عقدايي با همراهی شبکه خادمیاران رضوی رقم خورد و در مجموع بالغ بر 3 هزار میلیارد ریال منابع مالی برای کمک به محرومین جمع‌آوری و منجر به برکات و خدمات بسیاری شد.  

بب
تحویل واحد مسکونی به زلزله زدگان شهرستان رامیان

در کنار زلزله‌زدگان؛ از راميان تا سي سخت
یکی از مأموریت‌های بنیاد کرامت رضوی، ورود به مناطق بحران‌زده از بلایای طبیعی برای کمک‌رسانی به آسیب دیدگان است که با حمايت مالي و معنوي آستان قدس و حضور شبکه خادمياران رضوي صورت می‌گیرد.
مدیر امور محرومین معاونت خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی در اين خصوص می‌گوید: پس از وقوع زلزله شهرستان رامیان استان گلستان، 40 منزل مسکونی مردم منطقه بازسازی شد و 19 منزل محرومین نیز تا دهه فجر بازسازی خواهد شد. همچنين با حضور در منطقه زلزله زده سی‌سخت استان کهگیلویه و بویراحمد، خدمات حمایتی مختلفی از جمله بسته‌های معیشتی به مردم ارائه شد. بعد از زلزله آذربایجان شرقی نيز نسبت به تأمین وسایل گرمایشی آسیب دیدگان اقداماتی صورت گرفت. پس از سیل سیستان و بلوچستان، حداقل 40 هزار بسته غذایی از طریق بنیاد کرامت رضوی به دست مردم رسید و شبکه آب شرب 70 روستا بازسازی و تکمیل شد.    

بیس
تجهیز مرکز جامع سلامت پلان در چابهار

احداث پایگاه اورژانس در هویزه
حوزه درمان و سلامت هم یکی از حوزه‌های مهمي است که بنياد کرامت رضوي با برگزاري اردوهاي جهادي مستمر به آن ورود کرده است. عقدايي دراين باره مي‌گويد: تجهیز بیمارستان شهرستان سرباز و تجهیز مرکز جامع سلامت در روستای پلان استان سیستان و بلوچستان، پروژه تجهیز و به‎سازی زایشگاه و بیمارستان علامه کرمی و نیز احداث پایگاه اورژانس بین جاده‌ای در شهرستان هویزه از عمده‌ترین اقدامات این معاونت در حوزه سلامت و درمان بوده است.

ثققا
پروژه آبرسانی به 15 روستای شهرستان دلگان در استان سیستان و بلوچستان

خدمات زیرساختی و عمرانی
در حوزه عمراني و خدمات زيرساختي هم رد پاي بنياد کرامت رضوي ديده مي‌شود که حفر 50 حلقه چاه آب براي ايجاد اشتغال در 50 هکتار زمين کشاورزي در مناطق محروم ‌سیستان و بلوچستان از جمله آن است.
اين بنياد همچنين در نظر دارد برای بهره‌مندی بیشتر ساکنان مناطق موقوفه دار، حسب اقتضائات وقف‌نامه، خدماتی ارائه کند تا به آبادانی این مناطق کمک شود. عقدايي مي‌گويد: در همين راستا در حسین آباد جنگل نیشابور و روستای چاهداشی در نهبندان خراسان جنوبی طرح‌هایی در دست اجراست تا در مناطق موقوفه دار که در واقع ملک حضرت رضا(ع) است، اقدامات قابل توجهی به سرانجام برسد.
حمايت از زوج‌هاي جوان و تشکيل خانواده، از طريق تأمین جهیزیه زوجین جوان و کم برخوردار و برگزاري کلاس‌هاي آموزشي براي آنها و تشرف سه روزه به مشهد و حرم رضوي از ديگر طرح‌هاي بنياد کرامت رضوي است.

افزودن دیدگاه نسبت به خبر فوق: