به همت مرکز جوانان جوانان و تشکل های انقلابی

آغاز دوره تبیین آثار توحیدی امام خمینی (ره)/ حضور اساتید انقلابی در طرح «پروانه_شو»

1400/05/14 مرداد

مراسم افتتاحیه دوره تدریس و تبیین آثار معرفتی و توحیدی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران با عنوان «پروانه_شو» ظهر امروز با حضور اساتید حوزه و دانشگاه و دانشجویان و طلاب در مجتمع دانشجویی امام‌رضا(ع) مشهد مقدس برگزار شد.در این مراسم که با حضور آیت‌الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی و تنی چند از اساتید برجسته […]

مراسم افتتاحیه دوره تدریس و تبیین آثار معرفتی و توحیدی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران با عنوان «پروانه_شو» ظهر امروز با حضور اساتید حوزه و دانشگاه و دانشجویان و طلاب در مجتمع دانشجویی امام‌رضا(ع) مشهد مقدس برگزار شد.
در این مراسم که با حضور آیت‌الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی و تنی چند از اساتید برجسته حوزه عمیه و مستندساز سرشناس کشور نادرطالب‌زاده برگزار شد، دانشجویان و طلاب ضمن بهره‌مندی از سخنرانی‌ اساتید مدعو با فرازهایی از اندیشه‌های گوهربار امام خمینی(ره) آشنا شدند. 

حصول معرفت عقلانی در اولویت است
در ابتدای این مراسم آیت‌الله تحریری تصریح کرد: مرحوم علامه طباطبایی که بزرگ‌مفسری در عالم شیعه است می‌فرماید مقام دعوت‌کنندگی از آن انبیا است که به تبع به رسول‌الله تخصیص یافته است. این تبعیت به تبعیت از اهل بیت عصمت و طهارت نیز تعبیر شده است.
آیت الله تحریری با اشاره به اهمیت جایگاه دعوت به دین تصریح کرد: جایگاه دعوت چنین است که خود را در معرض پذیرش مشکلات گوناگون قرار می‌دهد و در مقابل آن کسانی که این دعوت را نپذیرند و با آن مقابله کنند خود را در معرض هلاکت قرار می‌دهند. فرق میان رسول و نبی هم در این است. رسول چنین جایگاهی دارد که اتمام حجت می‌کند و نبی این جایگاه را ندارد. رسول الله خود را در جایگاهی قرار دادند که خطر را به جان خریدند.
آیت الله تحریری با اشاره به اینکه این فضیلت متعالی با آیه ولایت و تطهیر در کنار هم ما را به درکی از اهمیت رسالت پیامبر و امامان می‌رساند گفت: حصول و تحصیل معرفت عقلانی نسبت به خدای متعال و معارف دین اهمیت دارد و همین است که برگزاری چنین دوره‌های معرفتی را لزوم می‌بخشد.
وی افزود: از احادیث برآمده است که حق معرفت خدای متعال شناخت اوست و برما واجب است که به توصیه علمای دین خود در این مسیر گام برداریم. 
آیت‌الله تحریری در پایان خاطرنشان کرد: نیازی به پیگیری مستمر است و این تنها یک شروع است. چه کسانی که در حوزه و دانشگاه و چه سایران باید دقت در ژرف‌اندیشی برای تعلیم معرفت دینی داشته باشند.

الگوی همه ما رهبری است
در ادامه مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی ضمن تأکید بر اهمیت توجه به اندیشه‌های امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: امروز روز مباهله است و امام خمینی (ره) کسی بود که تجلی مباهله را به ما در دوره معاصر نشان داد. امامی که یک تنه و با توکل محض بر خدا آمد جلوی همه دنیا ایستاد و موفق شد. 
حسین استادآقا تأکید کرد: ما از ابتدای انقلاب تا امروز نشان دادیم که در جنگ سخت خیلی خوب کار کرده‌ایم و چیزی کم نداریم. امروز به توانمندسازی خود در جنگ نرم نیاز داریم و این همان دوره‌ای است که شما در آن حضور دارید. ما در حوزه جنگ نرم باید به پیش‌بینی شرایط بپردازیم و این دوره‌ها ما را برای مقابله با دسیسه‌های دشمن آگاه می‌کند. 
وی با بیان اینکه برای پشتکار در فعالیت‌هایمان الگوی همه ما باید رهبری باشد تأکید کرد: دشمن امروز فعال است و بیکار ننشسته و همه ما امروز باید بسیار کار کنیم و اصلا وقتی برای استراحت نمانده است. در این دوره‌ها خوشبختانه زمینه‌های مناسب تقویت فکری شرکت‌کنندگان فراهم شده است که بسیار مهم است. 
زندگی علی‌وار افسانه نیست!
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه مراسم از طریق ویدئو کنفرانس با حاضران در جلسه صحبت کرد و درباره برگزاری این دوره از برنامه‌های تبیین اندیشه‌های امام خمینی (ره) گفت: مسئله فقط پاسخ به شبهات نیست و در واقع صرفا دانستن نیست که اهمیت دارد بلکه از خیلی از مفاهیم باید رمزگشایی شود. آنهم برای کسانی که در معرض حمله دشمن قرار گرفته‌اند. 
حجت الاسلام والمسلمین محمد قمی افزود: دین باید اقامه شود و قیام مردم اتفاق افتد و خوش به حال کسانی که در این مسیر سردمدار هستند. سعادتی برای همه ما بود که در دورانی زندگی کنیم که امام خمینی(ره) راهنمای ما باشد. این را هم باید بگویم که علی‌وار زندگی کردن افسانه نیست و تا مرزهای عصمت پیش رفتن هم افسانه نیست چون ما آن را در رفتار کسانی چون رهبر انقلاب اسلامی دیدیم. 
حجت الاسلام قمی خاطرنشان کرد: اینکه ما امکان بهره‌مندی از اندیشه‌های امام را داریم و خوشبختانه می‌بینیم که چنین رویدادهایی رقم می‌خورد جای شکرگذاری دارد. 

ضرورت تعمیق بینش و سلوک معنوی
وی تأکید کرد: بدون بهره‌مندی‌های علمی و بینشی و نگرشی و اندیشه‌ای شاید نتوانیم بارهای بزرگ را بر دوش بکشیم و برای این هدف باید وقت گذاشت و کار کرد. در پس این هیاهوی عشق به امام اگر یک تعمیق بینشی نباشد و یک سلوک معنوی نباشد کارمان آن اثرگذاری که باید را نخواهد داشت.
حجت الاسلام قمی خاطرنشان کرد: آنچه در این دوره آموزشی رقم می‌خورد مایه مباهات و افتخار است. ما به آدم‌های جامع و عمیقی نیاز داریم و شما نباید خودتان را دست‌کم بگیرید. خداوند عالم استعدادهایی در وجود شما نهاده است که می‌تواند از شما سربازی برای نهضت اسلامی بسازد. خوشبختانه امکانات خوبی در این رویداد فراهم شده و دانشجویان و طلاب باید از این فرصت مغتنم نهایت بهره را ببرند. مهم‌ترین اتفاق که می‌تواند در این جریان رخ دهد این است که اهل دقت و اهل علم و معرفتی را به منبعی غنی از معارف متصل کند و جوانان جویای علم و معرفت را به اراده‌ای فولادین مجهز کند تا در مسیر حرکت نهضت اسلامی باشند. 

حضور اساتید مجرب و انقلابی
در این مراسم همچنین مدیرعامل موسسه جوانان آستان قدس رضوی گفت: در این دوره میزبان شرکت کنندگانی از شهرهای مختلف ایران هستیم و امیدواریم که این عزیزان با دست پر و کوله‌باری از معارف ارزشمند که در جوار بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) فرا گرفته‌اند به شهر و خانه خود برگردند. 
مجتبی مختاری در ادامه افزود: برگزاری دوره تدریس و تبیین آثار حضرت امام خمینی(ره) فرصتی است برای شرکت‌کنندگان این برنامه تا با زوایایی از اندیشه‌های ناب بنیانگذار جمهوری اسلامی آشنا شوند. اساتیدی که در این دوره از آنها دعوت به عمل آمده همگی از چهره‌های شناخته شده انقلابی هستند که سال‌ها در راستای تحقق شعائر دینی و اهداف انقلاب اسلامی در عرصه‌های نظری و عملی فعالیت کرده‌اند. 

کاری کنیم که غرب را تکان بدهد
در پایان این مراسم نادر طالب‌زاده در جمع حاضران گفت: ما در رساندن معارف جهان اسلام به غرب ضعیف هستیم و هنوز کاری نکرده‌ایم که غرب را تکان بدهد. ضرورت انجام چنین کاری امروز بیشتر از همیشه است. 
این مستندساز سرشناس کشور خاطرنشان کرد: ما امروز نیاز به نخبگانی داریم که به زبان‌های خارجی آشنا باشند، مقاله‌ بخوانند و در جریان مسائل سیاسی جهان باشند. اگر این اتفاق نیفتد ما باید پای میز مذاکره‌ای بشینیم و بر سر منافع خودمان با دشمن گفت‌وگو کنیم. آنها القا می‌کنند که شما می‌خواهید بمب بسازید و ما را در یک بازی می‌اندازند. ما برای کاری که نکرده‌ایم باید مذاکره کنیم پس توجه بکنیم که ما خیلی کار داریم. 
طالب‌زاده با اشاره به اهمیت بیداری در برابر دشمن خطاب به دانشجویان و طلاب حاضر در مراسم گفت: فیلم بسازید، مقاله بخوانید باید نسبت به آنچه در جهان می‌گذرد آگاه شویم و امروز وقت برای خوابیدن باقی نمانده است. 

دشمن از باسوادهای حزب‌الهی می‌ترسد
او افزود: امریکا و انگلستان و فرانسه از باسوادهای حزب‌الهی می‌ترسند و انقلاب اسلامی خدمه می‌خواهد. هرکس در هر کجا هست باید فرصت‌ها را غنمیت بداند. من در این دوره از تبیین اندیشه‌های امام خمینی (ره) شرکت کردم و سعادتی برای من بود. اساتید خوبی که در این دوره حاضرند به نظرم شمشیر دانش شما را تیز می‌کنند و شما را برای آمادگی با دشمن توانمند می‌کنند.
 در پایان این مراسم ضمن رونمایی از پوستر این دوره و گرفتن چند عکس یادگاری شرکت‌کنندگان با اساتید مدعو هدایایی معنوی به همراه کتاب‌هایی پیرامون اندیشه امام خمینی (ره) به حاضران اهدا شد.

افزودن دیدگاه نسبت به خبر فوق: