بازدید از روند پیشرفت ساخت پروژه نمازخانه میان راهی میرجاوه توسط مدیرعامل موسسه موقوفه زائر بنیاد کرامت رضوی

1399/11/13 بهمن

سالانه هزاران حدود ۱50 هزار نفر از عاشقان و دلدادگان مکتب اهلبیت علیهم السلام از کشور پاکستان از طریق این مرز برای زیارت مرقد مطهر علی بن موسی الرضا علیه السلام و رفتن به کربلای معلی و شرکت در پیادهروی اربعین حسینی از این مرز عبور میکنند. به همین دلیل، ضرورت احداث زائرسرایی برای پذیرایی […]

سالانه هزاران حدود ۱50 هزار نفر از عاشقان و دلدادگان مکتب اهلبیت علیهم السلام از کشور پاکستان از طریق این مرز برای زیارت مرقد مطهر علی بن موسی الرضا علیه السلام و رفتن به کربلای معلی و شرکت در پیادهروی اربعین حسینی از این مرز عبور میکنند. به همین دلیل، ضرورت احداث زائرسرایی برای پذیرایی از این زائران و همچنین استراحت آنان احساس میشد. همین امر موجب شد آستان قدس
رضوی به تأسیس زائرسرایی برای پذیرایی از این دسته از زائران اقدام کند. احداث زائرسرا و نمازخانه میان راهی امام رضا علیه السلام آستان قدس رضوی در شهرستان میرجاوه استان سیستان و بلوچستان در زمینی با مساحت حدود شش هکتار در بیست و نهم فروردین سال ۹6 آغاز شده است.

دیدار با مسئولین استان و شهرستان
در خلال بازدید از نمازخانه میان راهی در حال احداث میرجاوه دیدارهایی با مسئولین استان و شهرستان نیز صورت گرفت. در این دیدارها از آستان قدس رضوی به دلیل خدمت رسانی شایسته به مسافران و زائران گرانقدر علی بن موسی الرضا )ع( بویژه در مناطق محروم تقدیرشد. با عنایت به سوابق ارزشمند خدمت رسانی مطلوب به زائران و مسافران در نمازخانه های میان راهی امام رضا علیه السلام، مسئولین استاندرخواست افزایش تعداد این مجموعه ها را در استان سیستان و بلوچستان داشتند.

با توجه به افتتاح مرز ریمدان دشتیاری که در نقطه صفرمرزی ایران و پاکستان واقع شده و با چابهار ۱20 کیلومتر و تا گوادر پاکستان حدود ۷0 کیلومتر فاصله دارد، درخواست احداث مجموعهدیگری در این محدوده نیز ارائه شد. این نقطه بهترین مسیر و راه دسترسی ایران به 3۷ درصد جمعیت جهان در پاکستان، چین و هند است و پیش بینی می شود تعداد زیادی از زائران خارجی از این مسیر برای ورود به ایران استفاده کنند.

عشق و علاقه وافر شیعیان پاکستان به کشور ایران و حرم مطهر رضوی در بدو ورود به خاک ایران، چشم هر بیننده ای را بخود جلب میکند و همه ساله بر تعداد این زائران افزوده می شود. امکانات محدود در پاکستان و محرومیت منطقه، ضرورت و لزوم توجه به خدمت رسانی و تأمین بستر مناسب زیارت را ایجاب می کند.

در این سفر با آقای مهندس بیجار معاون محترم هماهنگی امور عمرانی استانداری، سردار ملاشاهی فرمانده محترم مرزبانی سیستان و بلوچستان، مهندس منبتی مشاور محترم تولیت معزز در امور حرم مطهر و خدمات زائرین و مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان، مولوی ریگیان پور امام جمعه اهل سنت میرجاوه و جناب سرهنگ مریدی جانشین محترم هنگ مرزی میرجاوه دیدار و گفتگو شد.

نمازخانه میان راهی امام رضا علیه السلام میرجاوه
این پروژه به لحاظ مکانی و کاربری در موقعیت ویژهای قرار گرفته است. مجتمع بینراهی میرجاوه از نظر مکانی در نقطه صفر مرزی و بافاصله بسیار کمی از مرز کشور پاکستان و در نزدیکی گمرک قرار دارد. زائران پاکستانی بیشتر از شهر تفتان که در نزدیکی مرز قرار دارد بهایران عزیمت می کنند.

موقعیت این مجتمع به نحوی است که اگر به هر دلیل خودروی زائران در مرز متوقف شود که گاهی تا یک روزهم
ممکن است معطل شوند، قادر خواهند بود در حداقل زمان بصورت پیاده به این زائر سرا رسیده و از خدمات آن بهره مند شوند.

در ساخت این مجموعه اقامتی ساختارهایی لحاظ شده که با سایر مجتمع های میان راهی تفاوت اساسی دارد. از جمله اینکه این زائرسرا تنها جایی است که میتواند در منطقه به زائران پاکستانی، مردم بومی، رانندگان ترانزیت و سایر کسانی که قصد ورود یا خروج از کشور را دارند، خدمات ارائه کند.
این مکان دارای امکانات رفاهی به شرح زیر می باشد:

افزودن دیدگاه نسبت به خبر فوق: