جان گرفتن کسب و کارهای خانگی در «کارما»

1397/10/11 دی

سامانه کارآفرینی اجتماعی«کارما» یکی از اقدامات ویژه بنیاد کرامت امام رضا (ع) است که برای راه‌اندازی آن زحمات بسیاری کشیده شده و اقدامات گستره و عظیمی را از آغاز کسب و کارهای خانگی سامانه تا کرادفاندینگ‌ها و بنچ‌مارک‌ها در پی داشته است.

راه‌اندازی سامانه کارآفرینی اجتماعی«کارما»یکی از طرح‌های دشوار و آینده‌ساز برای بنیاد کرامت است که برای راه‌اندازی و آغاز کارایی آن برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌های بسیاری شده است. در گزارش‌های پیشین به پی‌گیری‌های بنیاد برای افزایش همکاری‌های خود با سازمان‌ها، نهادها و خیرین برای راه‌اندازی «کارما» پرداختیم. در این گزارش نیز به مرحله اقدامات عملی و اجرایی برای این طرح می‌پردازیم. چرا که بنیاد برای تحقق برنامه‌ریزی‌های خود در این امور هزینه‌های زمانی و اعتباری بسیاری در میان گذاشته و اقدامات جدی داشته است. از جمله این اقدامات می‌توان به معرفی طرح به صورت چهره به چهره برای بیش از ۱۰۰۰ نفر و جذب در شبکه قرض دهندگان اشاره کرد. برای این کار بنیاد کرامت زمان بسیاری را اختصاص داد و دشواری‌های بسیاری را متحمل شد.

طی بررسی‌های طراحان و برنامه‌ریزان سامانه کارآفرینی اجتماعی«کارما» در بنیاد کرامت به نقش کارهای خانگی پی‌برده شد. به همین منظور بنیاد در این بخش جهت زمینه‌سازی برای ایجاد گروه‌های کارآفرینی خانگی و خانوادگی تلاش و اقدامات خود را آغاز کرد. همچنین این بنیاد در ادامه چنین فعالیت‌هایی برای تکمیل زنجیره فروش، بیش از ۱۰ جلسه سازنده با بازاریان برگزار کرد.

کسب‌ و کارهای خانوادگی نیازمند افزایش آگاهی و توانایی افرادی است که علاقه‌مند به این کار هستند در نتیجه بنیاد تصمیم گرفت تا چند مربی را برای آموزش به خانواده‌ها و طالبان کسب و کار خانگی آموزش دهد. به همین منظور به برگزاری بیش از ۱۵۰ ساعت آموزش مربی‌گری بهبود و مدیریت کسب و کار خانوادگی برای ۳ نفر پرداخت تا آنها بتوانند در این امور به بنیاد کمک‌رسانی کنند.

سامانه کارآفرینی اجتماعی«کارما» در ادامه فعالیت‌های خود به راه‌اندازی چند تشکل در راستای دستیابی به موفقت‌های بیشتر پرداخت. به این ترتیب ۳ تیم ۲نفره به عنوان هادی کسب‌وکار و بازار برای سرکشی در کلبه‌های منطقه هدف تشکیل داد. همچنین گروه‌های جهادی تخصصی آخر هفته برای ظرفیت‌سازی کارآفرینی در منطقه هدف راه‌اندازی کرد. علاوه بر این اقدامات بنیاد کرامت هیئت علمی با حضور اساتید حوزه اقتصاد و کسب و کار خُرد را تشکیل داد تا کار هرچه دقیق‌تر پیش‌روی به سوی آینده داشته باشد.

بنیاد کرامت امام رضا (ع) از آنجایی که اهمیت بسیاری به کارآفرینی و یاری نیازمندان در این امور می‌دهد، با چند سازمان و نهاد برای کمک‌رسانی به «کارما» به توافق رسید. به این ترتیب با بانک رسالت برای عاملیت پرداخت‌ها و دریافت‌ها توافق کرد. همچنین با سازمان رسانه‌ای اوج برای تولید محتوای ویدئویی در این امور به توافی رسید. شرکت سداد بانک ملی نیز برای ساخت بازو در پیام رسان بله توافق خود را با بنیاد اعلام کرد.

بی‌شک راه‌اندازی یک سامانه کارآفرینی اجتماعی با ساعت‌ها مذاکره و نشست تخصصی با سازمان‌ها، نهادها و اشخاص توانمند در این کار نیاز دارد. در نتیجه بنیاد کرامت برای تسهیل فعالیت‌های «کارما» با منطقه ویژه اقتصادی پیام برای سوله تولید البسه، با ۳ صندوق ضمانت برای ضمانت اصل پول قرض دهندگان، با شرکت پتکو برای فروش محصولات کارما در زنجیره عرضه و بازاریابی محصولات صنایع دستی و با خیریه کسا و جناب هادی حبیب پور برای ایجاد کلبه کار در پاکدشت نشست‌هایی را برگزار و مذاکره‌هایی سازنده را انجام داد.

بنیاد کرامت امام رضا (ع) با شناخت و آگاهی از تکنولوژی‌های روز دنیا در امور کارآفرینی غافل نشده و از این ظرفیت‌ها در راستای امور کارآفرینی خود بهره‌برداری کرده است. در نتیجه بنیاد کرامت در سامانه کارآفرینی اجتماعی«کارما» بنچ‌مارک‌ها و کرادفاندینگ نیز استفاده کرد. به این ترتیب بنچ‌مارک ۱۶ کرادفاندینگ ایرانی، بنچ‌مارک ۱۹ کرادفاندینگ غیر ایرانی و بنچ‌مارک ۵ کرادفاندینگ جهان اسلام که هر کدام نرم‌افزارها و راه حل‌های پیشرفته به روز دنیا برای کنترل و بهره‌برداری از سامانه‌های کارآفرینی اجتماعی است در این بخش از فعالیت‌های بنیاد راه‌اندازی شد.

همچنین طراحی و اجرای سایت آلفا و ساخت ۱۰ شبکه اجتماعی در مدیوم‌های مختلف نیز از جمله فعالیت‌های به روز سامانه‌ کارآفرینی اجتماعی«کارما» است.

راه‌اندازی چنین سامانه‌ای به برنامه‌ریزی و تدوین اسناد و مدارک منظمی نیاز دارد. در نتیجه بنیاد کرامت در اجرای این بخش از فعالیت‌های خود اقدام به تدوین چند سند و دستور‌العمل کرده‌ است. به این ترتیب بخشی از اسناد مدیریت فرایند کسب وکار در این حوزه تدوین شد. همچنین ارزشیابی و کارشناسی مدیریت ریسک نیز از سوی بنیاد در سامانه «کارما» تدوین شد. در ادامه این سلسله فعالیت‌ها نیز دستورالعمل‌های شورای عالی بورس و اوراق بهادار در ارتباط با موضوع تامین سرمایه جمعی تدوین شد.

همچنین اقدامات مهمی از جمله انتشار اسناد شفافیت مالی در شبکه‌های اجتماعی، آماده‌سازی دفترهای مطالعات فرآیند پژوهی کارما و مطالعات بررسی شاخصه‌مند گرندفاندینگ‌ها و تکمیل طراحی زنجیره کارما در بخش سامانه‌ کارآفرینی اجتماعی«کارما» بنیاد کرامت امام رضا(ع) قرار گرفتند.

 

انتهای پیام/

افزودن دیدگاه نسبت به خبر فوق: